• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of service interaction theory in real time scenes

Research Project

Project/Area Number 16K13394
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Ueichi Hideo  筑波大学, システム情報系, 准教授 (20334534)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 織田 弥生  東邦大学, 理学部, 訪問研究員 (40456265)
岡田 幸彦  筑波大学, システム情報系, 准教授 (80432053)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords意思決定 / リスク認知 / 後悔予期 / サービス / メタ認知能力 / 消費者心理 / 接客のタイミング / 顧客の認知・感情 / 認知心理学 / サービス工学
Outline of Final Research Achievements

We examined various relationships between service providers and customers who receive services for various services. As the results, in order to provide better service, it was found that 1) with regard to interpersonal services, service providers need not only to abstract various issues and store them as knowledge, but also have the ability to properly manage themselves, 2) as for public services, it is necessary to convey not only merits but also the disadvantages of services.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来のサービス研究では,サービスの受け手を対象にして,どのようにすればサービス受け手側の満足度を最大化することができるかという点に着目した研究が主であった。それに対し本研究では,提供されるサービスの中心となる要因以外の要因がサービス受け手側にどのように影響するのかについて検討した。その結果,1)サービス提供者のサービス受け手に対するコミュニケーションの取り方,2)サービス提供者のスキルアップに必要な要因, 3)公的機関が提供する未知のサービスやリスクを伴うサービスのあり方を明らかにした。これらのことは公的,私的を問わず,サービスを提供する際に考慮すべき指針の1つを示したといえる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2017

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] HPVワクチン接種行動意図に影響を及ぼす認知・感情的要因2019

    • Author(s)
      上市秀雄・謝セイガ
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 店頭販売員における適応的熟達を果たす接客業務の質的分析~販売員・顧客の特性と周囲の状況要因に着目して~2019

    • Author(s)
      石渡崇晶・上市秀雄
    • Organizer
      産業・組織心理学会第35回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 販売員の対応および接客タイミングが販売員・店舗評価や購買意図に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      上市秀雄・渡辺涼介・織田弥生・岡田幸彦
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会発表論文集.2B-060
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi