• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Application of Education Program for Social Workers in Japan to Korea, Taiwan and China

Research Project

Project/Area Number 16K13434
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionKyoto Prefectural University

Principal Investigator

Nakamura Saori  京都府立大学, 公共政策学部, 教授 (80198209)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 齊藤 順子  淑徳大学, 総合福祉学部, 教授 (30288443)
西梅 幸治  高知県立大学, 社会福祉学部, 准教授 (00433392)
加藤 由衣  高知県立大学, 社会福祉学部, 助教 (30611991)
河野 高志  福岡県立大学, 人間社会学部, 講師 (50647237)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsソーシャルワーカー教育 / 研修 / 内モンゴル自治区 / 教育プログラム / ソーシャルワーク / 研修システム / アジア諸国への発信
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine whether education for social workers in Japan can be applied to Asian countries; Korea, Taiwan and China. For this purpose, we understood actual condition of the training for social workers in Asian countries and scrutinized the program of the training in Japan. Based on them, we conducted a training in Inner Mongolia where the condition of social welfare is relatively underdeveloped. Conducting the training was an outcome of this study. On the other hand, issues remained in environment, culture and language of education and welfare. Therefore we understood that there is a need to strengthen the basis for training. This will have an effect on the education program to understand the basis of social work in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本式ソーシャルワーカー教育の基礎的なプログラムとその実施方法は、他の国でも適用可能であり、そこに研究を進めていく社会的意義がある。
当初は、本研究対象の3カ国で研修の試行を予定していた。しかし、先行研究分析に時間がかかり、1カ国に絞って検証することになった。今回は、ソーシャルワーカー教育が韓国・台湾よりも遅れており、結果がより際立つと想定される中国(内モンゴル自治区)に絞った。つまり、中国で日本式教育モデルが通用するのなら、他の2カ国でも適用可能であろうという仮説で研修を行い、成果がみられたのである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 台湾のソーシャルワーク実践と東アジア型ソーシャルワークに関する一考察2019

    • Author(s)
      齊藤順子・戸塚法子
    • Journal Title

      平成30年度総合福祉研究

      Volume: 第23号 Pages: 179-186

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] コンピテンスを涵養する実習スーパービジョン-ソーシャルワーク教育におけるコンピテンス概念の検討をとおして-2018

    • Author(s)
      山口真里・加藤由衣・西梅幸治
    • Journal Title

      広島国際大学医療福祉学科紀要

      Volume: 14 Pages: 29-44

    • NAID

      40021877452

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 省察的実践を促進するスーパービジョン昨日の検討-スクールソーシャルワーク実践に特化して-2018

    • Author(s)
      加藤由衣
    • Journal Title

      高知県立大学紀要 社会福祉学部編

      Volume: 第67号 Pages: 57-71

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域包括ケアシステムにおけるケアマネジメントとインタープロフェッショナルワークの可能性2018

    • Author(s)
      河野高志
    • Journal Title

      福岡県立大学人間社会学部紀要

      Volume: 第26巻第2号 Pages: 37-53

    • NAID

      120007143351

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] アウトリーチの展開とソーシャルワーク2018

    • Author(s)
      河野高志
    • Organizer
      日本学校ソーシャルワーク学会九州ブロック
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 高度専門職業としてのソーシャルワーク―理論・構想・方法・実践の科学的統合化―2017

    • Author(s)
      太田義弘・中村佐織・安井理夫・西梅幸治・小榮住まゆ子・山口真理・山東綾乃・御前由美子・長澤真由子・伊藤佳代子・河野高志・加藤由衣・菊池信子・西内章・松久宗丙・溝渕淳
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      光生館
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi