• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Challenging research for building a study of basic education and literacies in Japan

Research Project

Project/Area Number 16K13454
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionNational Institute for Japanese Language and Linguistics

Principal Investigator

NOYAMA Hiroshi  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 准教授 (40392542)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 添田 祥史  福岡大学, 人文学部, 准教授 (80531087)
藤田 美佳  奈良教育大学, 次世代教員養成センター, 研究部員 (90449364)
Research Collaborator IWATSUKI TOMOYA  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords基礎教育 / 基礎教育保障学 / 識字 / リテラシー / 教育機会確保法 / 識字 リテラシー / リテラシー調査
Outline of Final Research Achievements

Under this research during the fiscal year of 2016-18, visits were undertaken to advanced countries in this area including Australia, Germany and Korea to obtain relevant information to develop a framework on the study of basic education and literacies in Japan. Key findings of these activities were shared through academic papers and presentations. Secondly, a network of researchers, practitioners and relevant persons has been strengthened through establishment of the Japan Society for the Study of Basic Education and Literacies (JASBEL) in August 2016, followed by three study meetings. The number of members of JSBEL has become more than 200 over the last three years. Moreover, 'Act on Kyoikukikai kakuho' was enacted in December 2016, with strong lobbying and advocacy work of JASBEL. Some members of JASBEL, as committee members, contributed to a meeting of the Education Ministry (MEXT) in 2018 to discuss improvement of the policies and implementation of the Act.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

基礎教育とは「人間が人間として尊厳をもって生きていくために必要な教育で、人間の生活に最低限度必要とされる基礎的な教育のこと」(基礎教育保障学会設立趣旨)である。
本研究では、「基礎教育保障学」の構築を目指して、研究者、実践者等も含めた領域横断的なネットワークの構築と、研究方法等の探究を図ることにあった。
学術的意義としては、初年度(2016年8月)に「基礎教育保障学会」を設立し、2018年までに研究大会を3回開催してきた。また、社会的意義やロビー活動の成果として「教育機会確保法」の成立(2016年12月)への学会の貢献、その後(2018年)の法律改正に向けた文科省の会議への会員の参加がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] 官民協働で追求する義務教育完全保障-学会設立と「基礎教育」論2019

    • Author(s)
      野山広
    • Journal Title

      『日本の科学者』(特集 夜間中学が切り開く学習の自由-学習権のグローバルスタンダードを日本に)

      Volume: 54 Pages: 11-16

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 夜間中学をめぐる動向と論点整理2018

    • Author(s)
      添田祥史
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 85巻2号 Pages: 196-205

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「奈良市生涯学習財団における公民館職員の専門性の向上をめざした研修編成のプロセス」2018

    • Author(s)
      藤田美佳・佐野万里子
    • Journal Title

      『日本の社会教育第62集:社会教育職員養成と研修の新たな展望』(日本社会教育学会)

      Volume: 62 Pages: 52-65

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「基礎教育保障の基盤となる人材確保等の課題と展望-夜間中学における日本語の教育を支える人材に必要な資質・能力という観点から-」2017

    • Author(s)
      野山広
    • Journal Title

      『基礎教育保障学研究』

      Volume: 創刊号 Pages: 22-35

    • NAID

      130007676198

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「水原市民学校における平生学習-夜学でのフィールドワークとライフ・ヒストリー・インタビュー」2017

    • Author(s)
      藤田美佳
    • Journal Title

      『東アジア社会教育研究』

      Volume: 22号 Pages: 152-164

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CLD児童・生徒の言語環境の整備と日本型多文化共生社会-社会参加という観点から-2016

    • Author(s)
      野山広・桶谷仁美
    • Journal Title

      『異文化間教育』

      Volume: 44 Pages: 18-32

    • NAID

      130007864011

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 基礎教育保障学会の設立と識字・日本語学習をめぐる新たなうねり-多様な教育機会確保法案の成立を視野に入れつつ-2016

    • Author(s)
      野山広
    • Journal Title

      『部落解放研究(特集:識字・基礎教育保障の動向と課題)』

      Volume: 205 Pages: 159-181

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会教育研究における実践の理論化とフィールドワークー「解釈」から「翻訳」へ2016

    • Author(s)
      添田祥史
    • Journal Title

      『日本の社会教育』

      Volume: 60 Pages: 100-111

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「水原市民学校の設立と実践-初代校長のライフストーリー・インタビューをふまえて」2016

    • Author(s)
      藤田美佳
    • Journal Title

      『東アジア社会教育研究』

      Volume: 21 Pages: 108-118

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] シンポジウム「基礎教育保障における夜間中学政策」の企画・運営(司会役=コーディネーター役も含む)2018

    • Author(s)
      野山広
    • Organizer
      基礎教育保障学会第3回研究大会(首都大学東京)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「定住外国人の日本語使用と言語生活に関する縦断調査の在り方に関する一考察 ―OPIの枠組みを活用した現場生成型のフィールドワークを事例として―」2018

    • Author(s)
      野山広
    • Organizer
      異文化間教育学会年次大会(新潟大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「CLD児童・生徒の言語環境の整備と平和教育-「何のために日本語を学ぶのか」という観点から」(パネル「複言語環境で育つ子どもにとっての日本語の位置付けの多様性と平和教育の重要性-ドイツ、ブラジル、日本の事例報告と家庭内言語政策の実態を踏まえながら」)2018

    • Author(s)
      野山広・福島青史・三輪聖
    • Organizer
      2018日本語教育国際研究大会、第22回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム(イタリア・ベネチア,カ・フォスカリ大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「効果的なフィールドワークと注意事項:「形成的フィールドワークの充実に向けた試行錯誤 - Welfare Linguisticsの観点から計画・展開した約10年間の縦断調査を振り返りなから-」2018

    • Author(s)
      野山広
    • Organizer
      ニューサウスウェルズ大学大学院拡大勉強会(研究会)(国際交流基金シドニー日本文化センター)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 識字実践における「文集」の役割と機能2018

    • Author(s)
      添田祥史
    • Organizer
      基礎教育保障学会第3回研究大会(首都大学東京)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 基礎教育保障システムの構築 に向けた日韓共同研究(その1)2018

    • Author(s)
      添田祥史・長岡智寿子・金侖貞・新矢麻紀子・棚田洋平・肥後耕生・森実
    • Organizer
      日本社会教育学会(名桜大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「移住女性の言語習得と社会参与:移住者に対する第二言語教育における隠れたカリキュラムと課題提起型第二言語識字教育の可能性―日韓におけるアクション・リサーチを踏まえて―」2018

    • Author(s)
      藤田美佳
    • Organizer
      一橋大学大学院言語社会研究科韓国学研究センター・淑明女子大学人文学研究所トランスナショナル韓国女性史研究チーム共同主催シンポジウム「移住と女性-移住女性たちが語る国家・地域・世界」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「移住女性の“#MeToo”行動と社会参与―韓国移住女性人権センターにおける実践を踏まえて―」2018

    • Author(s)
      藤田美佳
    • Organizer
      日本社会教育学会第65回研究大会(自由研究発表)(名桜大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「基礎教育を保障する共生社会の構築に向けた課題と展望~多様な教育機会確保法の成立、施行を踏まえて~」移民政策学会ミニシンポジウム2017

    • Author(s)
      野山広,常盤木祐一,関本保孝,岩槻知也,高橋済,新矢麻紀子
    • Organizer
      移民政策学会2017年度年次大会(成城大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「『解放のための識字』と『居場所としての識字』の接合可能性―親密圏概念に着目して―」2017

    • Author(s)
      添田祥史
    • Organizer
      基礎教育保障学会第2回研究大会 (大阪教育大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 添田祥史「教育時実践をフィールドとした研究倫理―実践の理論化をめぐる自己省察―」2017

    • Author(s)
      添田祥史
    • Organizer
      日本社会教育学会第64回研究大会 研究倫理研修会 2017年9月(埼玉大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「日韓の基礎教育保障をめぐる実践と現代的課題-日韓共通課題の解決をめざして-」2017

    • Author(s)
      藤田美佳・鄭賢卿・千成浩
    • Organizer
      日本社会教育学会・韓国平生教育学会 第9回日韓学術交流研究大会(ソウル大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Peace Education for Multicultural Students and Critical Thinking : Case Study of Noshiro Japanese Learning Society.2016

    • Author(s)
      Mika Fujita
    • Organizer
      Pusan National University 70th Anniversary International Conference; Diversity and Equity through the Lens of Multiculturalism.
    • Place of Presentation
      Pusan National University
    • Year and Date
      2016-09-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 基礎教育保障学会の将来を展望する(リレートークセッション)2016

    • Author(s)
      野山広
    • Organizer
      基礎教育保障学会
    • Place of Presentation
      国立国語研究所(講堂)
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『日本の科学者』(特集 夜間中学が切り開く学習の自由-学習権のグローバルスタンダードを日本に)2019

    • Author(s)
      日本科学者会議 編、井上大樹、横関理恵、関本保孝、野山広、浅野慎一、前川喜平、見城慶和
    • Total Pages
      56
    • Publisher
      本の泉社(日本科学者会議 編)
    • ISBN
      9784780713442
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 『日常のなかの「フツー」を問いなおす 現代社会の差別・抑圧』((第2章担当、「学びからの排除」執筆、22-32頁)2018

    • Author(s)
      植上一希・伊藤亜希子・添田祥史・山川荘一郎・白谷美紗樹・ゴツィック・マーレン     ・本多康夫・藤田由美子・星乃治彦・桧垣伸次・横山真・笠原嘉治・渡辺晶帆
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      法律文化社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 『社会教育職員養成と研修の新たな展望』(日本の社会教育 / 日本社会教育学会編, 第62集)2018

    • Author(s)
      日本社会教育学会編、松田 武雄 、中田スウラ、木下 巨一、藤田美佳・佐野万里子、他
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491036038
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 小玉敏也・鈴木敏正・降旗信一編著『持続可能な未来のための教育制度論』163-183頁2018

    • Author(s)
      添田祥史「すべてのひとに教育を!―学習権保障の制度―」(第8章)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027642
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 埼玉に夜間中学を作る会・川口自主夜間中学編『夜間中学と日本の教育の未来』91-1012017

    • Author(s)
      野山広「今後の夜間中学の新設に向けた展望-基礎教育保障学会の設立と教育機会確保法案の成立を踏まえながら-」
    • Total Pages
      108
    • Publisher
      東京シューレ出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 移民政策学会設立10周年記念論集刊行委員会編『移民政策のフロンティア』147-1532017

    • Author(s)
      野山広「日本語習得支援」
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『社会的困難を生きる若者と学習支援―リテラシーを育む基礎教育保障に向けて』2016

    • Author(s)
      岩槻知也(編著)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      明石出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「すべての人に教育を!基礎教育保障学会設立」『子どもの貧困ハンドブック』2016

    • Author(s)
      添田祥史、松本伊智朗・湯澤直美・平湯真人・山野良一・中嶋哲彦編著
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「第4章 釧路自主夜間中学『くるかい』(北海道)」『社会的困難を生きる若者と学習支援―リテラシーを育む基礎教育保障に向けて』2016

    • Author(s)
      添田祥史、岩槻知也(編著)
    • Publisher
      明石出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「基礎教育学会の設立」『月刊 社会教育』12(第60巻第9号)2016

    • Author(s)
      野山広
    • Publisher
      国土社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi