• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Structural improvement of parent-teacher-community communications: A social psychological approach.

Research Project

Project/Area Number 16K13464
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Social psychology
Research InstitutionGifu Shotoku Gakuen University

Principal Investigator

Yoshida Toshikazu  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (70131216)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浅野 良輔  久留米大学, 文学部, 講師 (50711909)
吉澤 寛之  岐阜大学, 教育学研究科, 准教授 (70449453)
吉田 琢哉  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 准教授 (70582790)
Research Collaborator Tamai Ryuichi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校運営チームワーク / 地域連携 / 子どもの社会化 / 養育態度 / 教師のリーダーシップ / 集合的有能感 / 友人関係機能 / 反社会的行動 / 仲間集団 / いじめ加害傾向 / 行動決定心的過程 / 学級適応感 / 社会的認知バイアス / 反社会性 / 向社会性 / 社会化エージェント / 自己他者モニタリング / 教師の指導スタイル / 親の養育態度 / 友人ネットワーク / 共感性 / 社会的自己制御 / 学校コミュニティ / コミュニケーションネットワーク / 対人葛藤 / 学校適応 / 子どもの社会性
Outline of Final Research Achievements

This project empirically clarified symbiotic relationship among teachers, parents and communities based on social psychological theories. To this end, we focused on resolving problems derived from teacher-parent-community communications (TPCC) aiming at improvement of children’s adaptive socialization. The Teamwork Inventory for Community-based Schools (TICS) was developed based on the analysis of present state of TPCC. Among schools with low levels of children’s socialization, we selectively sampled a schools where communications of any agent were low level based on the TICS assessment and intervened teamwork communications in those schools. Analysis of implementations of proposed interventions and levels of children’s socialization revealed the effectiveness of this selective interventions to TPCC.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、子どもの社会化が複数の社会化エージェント(親、教師、地域住民)によって促進されるという一連の研究を、さらに一歩進めて、教師と保護者、地域住民の連携(コミュニティスクール)のあり方(コミュニケーション構造やチームワーク)によって、子どもの社会的スキルや学級適応感にどのような影響があるかを、社会心理学的な指標を用いて検討しているところに特徴があると考えられる。これからの学校は地域住民との連携が不可欠であるというテーマを教師・保護者・地域住民のチームワークとして捉え、保護者や地域住民の学校活動参加度が児童生徒との交流頻度となり、社会性の発達に好ましい影響を及ぼすことの実証は意義深い。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (16 results)

  • [Journal Article] 仲間関係と教師の指導が中学生の共感性に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      玉井颯一・吉田琢哉・原田知佳・吉澤寛之・浅野良輔・吉田俊和
    • Journal Title

      東海心理学研究(東海心理学会)

      Volume: 12 Pages: 47-54

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 養育・しつけが反社会的行動に及ぼす弁別的影響2017

    • Author(s)
      吉澤寛之・吉田琢哉・原田知佳・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Journal Title

      教育心理学研究(日本教育心理学会)

      Volume: 65 Pages: 281-294

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 養育者の養育態度が青年の養育認知を介して社会化に与える影響2016

    • Author(s)
      浅野良輔・吉澤寛之・吉田琢哉・原田知佳・玉井颯一・吉田俊和
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 87 Pages: 284-294

    • NAID

      130005406929

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 社会化エージェントの多層的影響に関する研究(27)-教師と仲間集団が小中学生のいじめ加害経験に与える影響-2018

    • Author(s)
      浅野良輔,吉澤寛之,吉田琢哉,玉井颯一,吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 反社会的行動の行動決定心的過程の因子構造に関する検討-小中学生対象の大規模サンプルデータを用いた検討-2018

    • Author(s)
      吉澤寛之・吉田琢哉・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもを育む学校・家庭・地域間連携に関する研究(1)-地域に根ざした学校運営に於おけるチームワーク尺度の作成-2018

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもを育む学校・家庭・地域間連携に関する研究(2)-地域住民や教師が保護者のチームワークに及ぼす影響-2018

    • Author(s)
      吉澤寛之・吉田琢哉・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもを育む学校・家庭・地域間連携に関する研究(3)2018

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会化エージェントの多層的影響に関する研究(21) ー親・友人・教師・地域住民エージェントが社会的認知バイアスを介していじめ加害に及ぼす影響ー2017

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・原田知佳・浅野良輔・玉井颯一吉田俊和
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会論文集,211.
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会化エージェントの多層的影響に関する研究(25)ー親子の養育態度認識のズレが子の向社会性に及ぼす影響ー2017

    • Author(s)
      原田知佳・吉澤寛之・吉田琢哉・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会論文集,867.
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会エージェントの多層的影響に関する研究(22)ーMover-stayer潜在移行分析によるエージェント資源と向社会性の関連の検討ー2017

    • Author(s)
      吉澤寛之・吉田琢哉・原田知佳・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会発表論文集,642.
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会エージェントの多層的影響に関する研究(23)ー子どもの反社会性を抑制する親・友人・教師・地域住民エージェントの相互補完的機能ー2017

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・浅野良輔・玉井颯一・吉村嘉文・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会発表論文集,643.
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会エージェントの多層的影響に関する研究(24)ー養育と友人関係機能が自己他者モニタリングの発達軌跡に与える影響ー2017

    • Author(s)
      浅野良輔・吉澤寛之・吉田琢哉・原田知佳・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会発表論文集,644.
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会化エージェントの多層的影響に関する研究(26)ーMover-stayer潜在移行分析によるエージェント資源と反社会性の関連の検討ー2017

    • Author(s)
      吉澤寛之・吉田琢哉・原田知佳・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会発表論文集,96.
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 養育態度が子どもの社会化を導かなくなるとき-社会生態学的環境による調整効果-2016

    • Author(s)
      浅野良輔・吉澤寛之・吉田琢哉・原田知佳・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第63回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 社会化エージェントの多層的影響に関する研究(19)-エージェント潜在クラスが中学生の向社会性に及ぼす因果的影響-2016

    • Author(s)
      吉澤寛之・吉田琢哉・原田知佳・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 社会化エージェントの多層的影響に関する研究(20)-担任教師の指導スタイルの変化が中学生の向社会性に与える影響-2016

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・原田知佳・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 社会化エージェントの多層的影響に関する研究(17)-担任教師の指導スタイルにおける1年次と3年次の一貫性が中学生の向社会性に与える影響-2016

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・原田知佳・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本社会心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 社会化エージェントの多層的影響に関する研究(18)-エージェント潜在クラスが中学生の反社会性に及ぼす因果的影響-2016

    • Author(s)
      吉澤寛之・吉田琢哉・原田知佳・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本社会心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi