• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Can developmentally disabled students develop their agency? Building a support model for the process of manifesting and developing agency.

Research Project

Project/Area Number 16K13483
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Suzuki Kenichi  名古屋大学, 心の発達支援研究実践センター, 教授 (10284142)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山内 星子  名古屋大学, 学生相談総合センター, 特任助教 (00608961)
野邑 健二  名古屋大学, 心の発達支援研究実践センター, 特任教授 (50345899)
杉岡 正典  名古屋大学, 心の発達支援研究実践センター, 准教授 (70523314)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords学生相談 / 発達障害 / 関係性 / 居場所支援 / 大学院生 / 主体性 / 個別心理面接 / 居場支援 / 児童期の再体験 / 研究室カウンセラー / ボードゲーム / グループ活動 / 居場所 / 臨床心理学 / 発達障害院生
Outline of Final Research Achievements

This research was aimed to investigate the process of manifestation and development of developmentally disabled students through individual counseling and a group therapy, as well as to build a support model for such students. As a result, we found that most of developmentally disabled students who participated in our study have had little experience of playing with their peers during childhood, which would be germane to developing one’s agency. Through individual counseling as well as group therapy with their peers, undergoing a "chum" experience, and a sense of their agency was expressed during this process of chumship. From the above, it is suggested that a relational model would be effective for nurturing the sense of agency of developmentally disabled students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,主体性なき主体といわれる発達障害者の主体性が発現し,発達するプロセスを明らかにした点で大きな学術的・社会的意義が認められる。わが国の発達障害学生支援の多くは、社会的スキル獲得を主眼としているが、本研究では、それとは異なるパラダイムである、根本的生きやすさの獲得を目指した「関係性の原理」に基づく支援の有効性を示すことができた。これにより、わが国の発達障害学生への支援モデルの幅が広がり、個々の学生に適した関わりに関する研究が活性化すると思われる。また、本研究の知見は、他大学にも応用可能で汎用性が高いことから、今後、わが国の学生支援モデル全体を精査していく上で大いに役立つと思われる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (7 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Student Counseling Services(米国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害院生の主体性発現を促進させるチャム機能に関する一考察2019

    • Author(s)
      鈴木健一
    • Journal Title

      Psychoanalytic Frontier(京都精神分析心理療法研究所紀要)

      Volume: 5 Pages: 26-31

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学生の自主性を促進させる研究室での学生相談2018

    • Author(s)
      山田麻未・今村七菜子・鈴木健一・杉岡正典・山内星子
    • Journal Title

      名古屋大学学生相談総合センター紀要

      Volume: 17

    • NAID

      40021704551

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発達障害学生が体験するパラタクシスな世界2017

    • Author(s)
      鈴木健一
    • Journal Title

      精神分析的心理療法フォーラム

      Volume: 6 Pages: 64-65

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生相談機関における発達障害学生の来談状況と課題2017

    • Author(s)
      山内星子、杉岡正典、鈴木健一
    • Journal Title

      名古屋大学学生相談総合センター紀要

      Volume: 16 Pages: 25-29

    • NAID

      40021700013

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 投稿型相談によるピア・サポート活動に関する一考察(2)2016

    • Author(s)
      鈴木健一・杉岡正典・山内星子
    • Journal Title

      名古屋大学学生相談総合センター紀要

      Volume: 15 Pages: 29-35

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学院生における自閉症スペクトラム指数(AQ)および発達障害による困り感得点2016

    • Author(s)
      山内星子・鈴木健一・杉岡正典
    • Journal Title

      名古屋大学学生相談総合センター紀要

      Volume: 15 Pages: 42-47

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害者差別解消法施行に伴う本学の課題とその対応2016

    • Author(s)
      佐藤剛介・鈴木健一・古橋忠晃他
    • Journal Title

      名古屋大学学生相談総合センター紀要

      Volume: 15 Pages: 3-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の主体性に刺激を与えるグループ活動の試み2018

    • Author(s)
      鈴木健一・杉岡正典
    • Organizer
      第51回全国学生相談研究会議
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新たな学生相談体制の構築の試み(3)2018

    • Author(s)
      今村七菜子・山田麻未・鈴木健一・杉岡正典・山内星子
    • Organizer
      第36回日本学生相談学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Validation of an ASD- and AD/HD- related support needs scale in a graduate student sample2018

    • Author(s)
      Yamauchi, H., Ogura, M., Sugioka, M. & Suzuki, K.
    • Organizer
      Asia-Pacific Conference on Education, Social Studies and Psychology
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の主体性に刺激を与えるグループ活動の試み2018

    • Author(s)
      鈴木健一、杉岡正典
    • Organizer
      第51回全国学生相談研究会議
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 事件・事故への危機対応に関する報告2017

    • Author(s)
      鈴木健一
    • Organizer
      第50回全国学生相談研究会議
    • Place of Presentation
      大分県日出町
    • Year and Date
      2017-01-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 新たな学生相談体制の構築の試み(1)2017

    • Author(s)
      鈴木健一、杉岡正典、山内星子
    • Organizer
      日本学生相談学会第35回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害学生が体験するパラタクシスな世界2017

    • Author(s)
      鈴木健一
    • Organizer
      精神分析的心理療法フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学生相談とサブカルチャー2016

    • Author(s)
      鈴木健一
    • Organizer
      日本精神分析的心理療法フォーラム第5回大会
    • Place of Presentation
      京都文教大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 主体性の希薄な学生の主体性について2016

    • Author(s)
      鈴木健一
    • Organizer
      学生相談ケース検討会特別事例検討会
    • Place of Presentation
      名古屋経済大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学生相談からみた大学進学の課題2016

    • Author(s)
      鈴木健一
    • Organizer
      文部科学省発達障害に関する教職員育成プログラム開発事業成果報告会・記念講演会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 明石書店2016

    • Author(s)
      安田道子・鈴木健一(編著)
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      大学生 大学生活の適応が気になる学生を支える (心の発達支援シリーズ6)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi