• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of School Adaptation and Learning Facilitation by a Neuroeducation Approach

Research Project

Project/Area Number 16K13494
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionNagoya University of Arts and Sciences

Principal Investigator

Imai Shoji  名古屋学芸大学, ヒューマンケア学部, 准教授 (50580635)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords注意制御 / メタ認知 / 通級指導教室 / 神経教育学 / 特別支援教育 / 前頭前野 / 発達障害 / 前頭葉 / 注意 / NIRS / 能動的注意制御 / 前頭葉機能 / 学校適応 / 脳血流
Outline of Final Research Achievements

This study created a school adaptation and learning facilitation programme for children with developmental disorder. 53 children with developmental disorder receiving special support services in resource rooms regularly (approximately 1 hour a week) engaged in a neuropsychological task designed to facilitate abilities for attention control and metacognition. Before and after each task, teaching staff in charge confirmed the procedural plan and gave feedback focused on increasing motivation. During the task, we measured cerebral blood flow in DLPFC with NIRS to use as an evaluation index. The participants of this study showed improvement in their school adaptation and learning facilitation due to improvement in their ability of attention control and metacognitive monitoring.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の特色は、学校適応と学習促進の基礎的認知として注意制御とメタ認知の役割が重要であることを明らかにし、それらの認知機能に焦点をあてた教育プログラムを作成したことである。これまで、発達障害児に対する支援としては、行動的側面から適応的行動が促されてきたが、本研究の知見からは認知的側面からもアプローチできることが示唆された。本研究で焦点をあてた認知的側面の機能促進は、行動的アプローチを効果的に実施するための土台にもなるため、心理社会的にも意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (11 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 注意制御とメタ認知2018

    • Author(s)
      今井正司
    • Journal Title

      精神科

      Volume: 34 Pages: 127-131

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] メタ認知療法2018

    • Author(s)
      富田望・今井正司・熊野宏昭
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 18 Pages: 36-39

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 巡回相談で気になる子、特集号「事例から学ぶアセスメントから支援計画まで」2017

    • Author(s)
      今井正司
    • Journal Title

      アスペハート

      Volume: 45 Pages: 62-68

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 注意の働きとメカニズムの分類2017

    • Author(s)
      今井正司
    • Journal Title

      発達教育

      Volume: 4月号 Pages: 18-19

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 注意の働きと発達障害との関連1:心と体のコントロール2017

    • Author(s)
      今井正司
    • Journal Title

      発達教育

      Volume: 5月号 Pages: 18-19

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 注意の働きと発達障害との関連2:聴覚と視覚のコントロール2017

    • Author(s)
      今井正司
    • Journal Title

      発達教育

      Volume: 6月号 Pages: 18-19

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 注意の働きを整える発達教育支援2017

    • Author(s)
      今井正司
    • Journal Title

      発達教育

      Volume: 7月号 Pages: 18-19

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 巡回支援で気になる子2017

    • Author(s)
      今井正司
    • Journal Title

      アスペハート

      Volume: 45 Pages: 62-68

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 注意の働きのメカニズムと分類2016

    • Author(s)
      今井正司
    • Journal Title

      発達教育

      Volume: 4月号 Pages: 18-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 注意の働きと発達障害との関連(1):心と体のコントロール2016

    • Author(s)
      今井正司
    • Journal Title

      発達教育

      Volume: 5月号 Pages: 18-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 注意の働きと発達障害との関連(2):聴覚と視覚のコントロール2016

    • Author(s)
      今井正司
    • Journal Title

      発達教育

      Volume: 6月号 Pages: 18-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 児童における思考態度の類型2018

    • Author(s)
      鈴木茜・伊與田万実・今井正司
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 通級指導教室フローに通う児童の実態の理解:発達障害特性を持つ児童への効果的な支援に向けた第一段階の検討2017

    • Author(s)
      鈴木佑梨・坂本條樹・齋藤文子・今井正司ほか
    • Organizer
      第43回日本認知・行動療法学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童における睡眠習慣と注意実行機能が慢性疲労に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      今井正司
    • Organizer
      第81回日本心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童における自他への許しとストレスとの関連:思いやりとの比較を通して2017

    • Author(s)
      今井正司
    • Organizer
      第64回日本学校保健学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童における注意実行機能およびDetached Mindfulnessと心理ストレスの関連2016

    • Author(s)
      今井正司
    • Organizer
      第16回日本認知療法学会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2016-11-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 注意実行機能が発達障害傾向と感覚統合困難性の関連に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      今井正司・児島悠希・神谷侑希子・大村安寿弥
    • Organizer
      第63回日本学校保健学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of basic lifestyle habits and attention control on chronic fatigue on children and adolescents.2016

    • Author(s)
      Imai, S.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of detached mindfulness training on anger related psychological problems.2016

    • Author(s)
      Imai, S.
    • Organizer
      6th Asian Congress of Health Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 子どもの育ちとケアを考える2019

    • Author(s)
      今井正司(分担)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028847
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 子どもを知る2017

    • Author(s)
      今井正司
    • Publisher
      ミネルバ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi