• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cross-sectional Research on the Apparatus for Indoctrinating toward Nationalization in Taiwan and Korea under Japan's Colonial Rule

Research Project

Project/Area Number 16K13512
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Kitamura Kae  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20322779)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 和行  天理大学, 人間学部, 准教授 (00584799)
樋浦 郷子  国立歴史民俗博物館, 大学共同利用機関等の部局等, 准教授 (30631882)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords植民地 / 地域社会 / 国民教化 / 学校 / キリスト教 / 御真影 / 教員 / 学校文書 / 学校沿革誌 / 教員履歴書 / キリスト教会 / 神社 / 地域史 / 帝国史 / 史料データベース
Outline of Final Research Achievements

In this research, we tried to be careful about the comprehensive system and mutual relations between schools, shrines and churches within Japan’s Empire. Through this research activity, we could find materials to sort in schools and churches. They were successfully produced as research papers and reprints. It must become much of help toward developing colonial studies, history studies of Japanese Empire, and Taiwan history studies.
Especially, we would like to emphasize that some materials that we accessed in this research period clearly showed us that personal and material continuity / discontinuity between premodern - modern age and also those between wartime - postwar period in each local community. We became sure that indoctrination for “nation” forming cannot be understood not only by the narrative of political, economic or legal system reforming.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、台湾や韓国に残る植民地期の学校や教会の未整理資料を地域社会に入って見直し、その一部を公開することで、植民地研究・帝国史研究・台湾史研究に新たな資料を提示した。研究活動を通じて、近代日本の国民創出・統合のプロセスが単なる制度的・政策的な展開のもとで進んでいくわけではないことを具体的に提示した。この研究は、われわれを受け入れ、研究の遂行に協力を惜しまなかった台湾や韓国の、研究者ではなく「在野」の人々の存在なしには成立しなかった。こうした諸地域の人々とのつながりを多少とも得られたことが社会的意義であり、また、これらを今後につなげることがわれわれの継続的な責務と考えている。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 国立台湾歴史博物館(その他の国・地域)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 台湾桃園市新屋国民小学所蔵「新屋公学校沿革誌」(二)2019

    • Author(s)
      山本和行
    • Journal Title

      天理大学学報

      Volume: 249

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 台湾桃園市新屋国民小学所蔵「新屋公学校沿革誌」(一)2018

    • Author(s)
      山本和行
    • Journal Title

      天理大学学報

      Volume: 247 Pages: 1-27

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Historical Documents of Yamakami Common School : A Step toward Rebuilding Educational History of Colonial Taiwan2017

    • Author(s)
      北村嘉恵
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 129 Pages: 240-187

    • DOI

      10.14943/b.edu.129.240

    • NAID

      120006377531

    • ISSN
      1882-1669
    • Year and Date
      2017-12-22
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書評 藤森智子『日本統治下台湾の「国語」普及運動――国語講習所の成立とその影響』2017

    • Author(s)
      北村嘉恵
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 60 Pages: 156-159

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Historical Documents of Shinka Common School and Shinka Agricultural Continuation School : A Step toward Rebuilding Educational History of Colonial Taiwan2016

    • Author(s)
      北村嘉恵、樋浦郷子、山本和行
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 126 Pages: 298-190

    • DOI

      10.14943/b.edu.126.298

    • NAID

      120005820729

    • ISSN
      1882-1669
    • Year and Date
      2016-06-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 帝国日本における近代学校の偏在・遍在―台南・新化の教育再編過程と公学校―2019

    • Author(s)
      北村嘉恵
    • Organizer
      日本台湾学会第21回学術大会分科会「地域の学校/帝国の学校」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 植民地統治下公立学校の教員ネットワーク―地域のなかの教員―2019

    • Author(s)
      山本和行
    • Organizer
      日本台湾学会第21回学術大会分科会「地域の学校/帝国の学校」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 帝国日本の『学校沿革誌』―学校の儀礼に着目して―2019

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      日本台湾学会第21回学術大会分科会「地域の学校/帝国の学校」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 走進新化柯瑞吉家族史料的時空2019

    • Author(s)
      北村嘉恵
    • Organizer
      「上學去―近代教育與臺灣社會」國際學術研討會
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 植民地統治期における公学校教員の位置―教員の経歴に注目して―2019

    • Author(s)
      山本和行
    • Organizer
      天理台湾学会第1回台湾研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 千葉県一宮小学校に見る奉護設備の歴史, 「御真影奉護」の歴史と現在―奉掲所・奉安庫・奉安殿―2019

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      国立歴史民俗博物館基幹共同研究主催公開研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 台湾の天皇崇敬教育―新化の学校をめぐるモノ資料を手がかりに―2019

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      「上學去―近代教育與臺灣社會」臺灣教育史國際學術研討會
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 釜山府東莱郡鐵馬普通学校の歴史2018

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      教育史フォーラム・京都 第42回例会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育勅語と植民地支配2017

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      教育史学会公開シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 植民地期台湾における天皇崇敬教育2017

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      教育史学会第61回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育勅語の何が問題か2017

    • Author(s)
      教育史学会
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784002709741
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi