• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teacher Training Programme of Special and Inclusive Education

Research Project

Project/Area Number 16K13514
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

Hideyasu ARAI  茨城大学, 教育学部, 准教授 (30332547)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学習困難 / 質的分析 / 授業 / 若手教師 / 質的研究 / 教師の専門性 / ベテラン教師 / 特別支援教育 / 発達障害 / インクルーシブ教育 / 授業づくり / 教育学 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the teaching skills of experienced teachers. The results of this study is as follows. For the sake of participation of learning in mainstiream class for children with learning difficulties, teachers use not Universal design for learning, but dialogue eath others in the class.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの特別支援教育研究では、通常の学級に在籍する学習困難児に対する学習支援の方法をユニバーサルデザインの授業づくりとして進めてきたが、ベテラン教師やミドル・リーダーといった熟練した教師の指導技術を分析すると必ずしもそうした手法を用いているわけではなく、熟練した教師の指導技術では、対話を促進し、自然と学習に参加できるようになるように授業が展開されていることが明らかになった。こうした熟練教師の技術を若手教師に移譲していくために授業研究を推進していくことが必要である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Products Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2022 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 児童の思考の深化を促す教師の指導技術に関する研究-小学校に勤務する4名の教師へのインタビュー調査を通して-2019

    • Author(s)
      小里直通・新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 68 Pages: 217-224

    • NAID

      120006560463

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校の授業づくりに関する質的研究-ミドルリーダーの実践知の質的分析を通して-2019

    • Author(s)
      遠藤貴則・新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 68 Pages: 225-241

    • NAID

      120006560464

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援教育における若手教師の実践力育成方法に関する検討-実践的科目を受講した大学院生の授業評価アンケートから-2019

    • Author(s)
      新井英靖・細川美由紀
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 169-180

    • NAID

      40021735777

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] さまざまな生きづらさをかかえる子ども・青年の学び合い―学習困難児の参加と学びにつながる教科指導の方法2018

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 24 Pages: 9-23

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校教員養成課程で学ぶ学生の学修ニーズと学修カリキュラムに関する検討2018

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 36 Pages: 73-83

    • NAID

      40021526598

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 身体活動に制限のある子どもに対する教科学習の方法2017

    • Author(s)
      新井英靖・三浦佳苗
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 197-205

    • NAID

      120006365749

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 肢体不自由特別支援学校における音楽の活用に関する研究2017

    • Author(s)
      高橋結・新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 207-217

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 言葉の理解と活用に困難を伴う子どもの国語の指導―記憶と知覚の接面を創り出す授業づくり―2018

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第134回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害児教育における自立活動の実践2018

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 行動に困難を伴う自閉症児に対する教師の教育的アプローチに関する研究2018

    • Author(s)
      國井咲良・新井英靖
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校の授業づくりに関する質的研究2017

    • Author(s)
      遠藤貴則・新井英靖
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習困難児の授業参加と学習集団づくりに関する研究2017

    • Author(s)
      小里直通・新井英靖
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習困難児の授業参加を促す教師の指導技術に関する一考察2017

    • Author(s)
      小里直通・新井英靖
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「主体的な学び」が生じる授業づくりの要件2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 身体活動に制限のある子どもに対する教科学習の方法論2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育のアクティブ・ラーニングとカリキュラム開発に関する実践研究2022

    • Author(s)
      新井 英靖
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      Products Report
  • [Book] 特別支援学校新学習指導要領を読み解く「各教科」「自立活動」の授業づくり2019

    • Author(s)
      新井英靖・茨城大学教育学部附属特別支援学校
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 多文化社会を生きる子どもとスクールソーシャルワーク2018

    • Author(s)
      鈴木庸裕・新井英靖・佐々木千里
    • Total Pages
      146
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] インクルーシブ授業の国際比較研究2018

    • Author(s)
      湯浅恭正・新井英靖
    • Total Pages
      405
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121326
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] エピソードから読み解く特別支援教育の実践2017

    • Author(s)
      新井英靖・小川英彦・櫻井貴大・高橋浩平・廣瀬信雄・湯浅恭正・吉田茂孝
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121302
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の新しいかたち2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      培風館
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi