• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Study of "Successful Principals": Australia, New Zealand and Japan

Research Project

Project/Area Number 16K13515
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Sato Hiroshi  筑波大学, 人間系, 准教授 (80323228)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords校長 / リーダーシップ / 校長のリーダーシップ / 学校経営 / 学校 / 成功した校長 / 中学校 / 小学校 / 理論研究 / 事例研究 / 教育学 / 成功 / 比較研究
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the competence and competence formation in Japan, Australia, and New Zealand with the theme of "successful principal" that has not been dealt with in Japan. In this research, it was clarified through literature review that there is no research on "successful principals" in Japan and progress is made abroad. In this study, we conducted case studies in Japan and abroad. As a result, “successful principals” have various experiences and have acquired their own competence. It turned out that he had a regional network, vision, problem solving, and relationships.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果、日本の「成功した校長」の特徴は外国のそれと共通性が高いことが明らかになった。日本の学校は外国に比べて裁量が少ない。しかし、裁量の有無に関わらず、学校における課題を解決するためには、教職員とビジョンを共有し、少しずつ物事を進展していくことが不可欠である。したがって、学校組織の運営の局面では、日本と外国の間で、「成功した校長」の共通性が存在すると言えよう。本研究の学術的意義は、研究成果を国際会議(2019年11月)で発表し、参加者が関心を示した点にある。本研究の社会的意義は、明らかになった知見が今後の校長の力量開発方策(研修プログラム開発など)の参考になり得る点である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育経営学の伝統と刷新―欧米キャッチアップからグローバルなアリーナへ―2018

    • Author(s)
      佐藤博志
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 60 Pages: 98-110

    • NAID

      130007669367

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「成功した校長」に関する研究―日本における公立小学校長の事例分析を通して―2018

    • Author(s)
      佐藤博志、山田知代
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 第42巻第2号 Pages: 29-43

    • NAID

      120006473877

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オーストラリア・ビクトリア州の学校経営に関する一考察2017

    • Author(s)
      佐藤博志
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 第23号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「成功した校長」に関する研究の動向・到達点・課題-海外と国内の先行研究の検討を通して-2017

    • Author(s)
      佐藤博志、高橋望、山田知代
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 第41巻第2号 Pages: 1-19

    • NAID

      120006224135

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] International Comparative Study on School Management Reform: Japan and Australia2019

    • Author(s)
      Hiroshi Sato
    • Organizer
      International Conference on School Governance: Trends, Challenges and Countermeasures (China)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学校管理職の専門性と育成システムに関する国際比較研究―アメリカ、イギリス、オーストラリア、ニュージーランド―2019

    • Author(s)
      佐藤博志、ほか6名
    • Organizer
      日本教育経営学会第59回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 第三版,オーストラリア・ニュージーランドの教育―グローバル社会を生き抜く力の育成に向けて2020

    • Author(s)
      青木麻衣子、佐藤博志(共編著)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915784
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 現代教育改革と教育経営(担当箇所 第20章「公平と卓越を理念とする教育改革と教育経営-オーストラリア-」)2018

    • Author(s)
      日本教育経営学会(分担執筆者 佐藤博志)
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028113
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] クリエイティブな教師になろう : これからの教師像と5つの視点2018

    • Author(s)
      佐藤 博志、植田 みどり、内田 沙希、古田 雄一、石崎 ちひろ、鈴木 瞬
    • Total Pages
      131
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027697
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 若手教師の成長をどう支援するか―養成・研修に活かす教職の基礎―2017

    • Author(s)
      藤田祐介、加藤秀昭、坂田仰、押田貴久、内山絵美子、廣田敬則、安岡久志、村上純一、長島和広、村上武史、田中磨理子、國吉正彦、菊池弘幸、河内祥子、黒川雅子、坂本健一郎、武井哲郎、田中洋、佐藤博志、山田知代、渡辺研悟、松塚智加子、金山光一
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi