• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The comparative study of risk/crisis management in schools

Research Project

Project/Area Number 16K13517
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

TAKAHASHI Nozomu  群馬大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (10646920)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords危機管理 / リスク・マネジメント / クライシス・マネジメント / 学校組織 / マネジメント / リスクマネジメント / クライシスマネジメント
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to clarify the suitable system of risk/crisis management and the way of effective school management to create a school that is resistant to crisis by comparing the experiences and efforts of Japan and New Zealand in the case of the Great East Japan Earthquake and the Great Canterbury Earthquake.
It was pointed out that what was emphasized after the earthquake in both countries were both the enrichment of safety and disaster prevention education and the establishment of close relationships with local communities and external organizations. It was also confirmed that cooperation between schools and the support by educational administrative agencies are important for enhancing the risk/crisis management system at schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大きな震災が起こった2011年は、両国にとって忘れられない年となっている。記憶や経験は時間とともに薄れていき、危機管理もまた、日々の教育活動の中では優先順位が低くなりがちである。両国の経験や取組等を整理し、知見を析出することは、今後の学校危機管理のために有意義と言える。また、教育委員会の有無によって学校への支援や学校での危機への向き合い方、学校マネジメント手法に相違が見られたことは、地方教育行政の役割機能を検討する上で、重要な知見をもたらしていると考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (8 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] Univerisity of Auckland(ニュージーランド)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] カリキュラムと学力2020

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      青木麻衣子・佐藤博志編 第三版 オーストラリア・ニュージーランドの教育 東信堂

      Volume: - Pages: 123-137

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ニュージーランドにおける学校間連携政策の展開2019

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 61 Pages: 132-141

    • NAID

      130007903853

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校の自主性・自律性を基盤としたニュージーランドの教育実践2019

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      木村裕・竹川慎哉編 子どもの幸せを実現する学力と学校 学事出版

      Volume: - Pages: 53-76

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 公立小・中学校における校務分掌組織の運営に関する研究-群馬県学力向上コーディネーターを事例として-2019

    • Author(s)
      高橋望・平林茂・井上高広・岩崎聡・丸山尚子
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 68 Pages: 211-225

    • NAID

      120006629721

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] NPMを基軸とした教育改革と教育経営-ニュージーランド-2018

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      日本教育経営学会編, 現代教育改革と教育経営

      Volume: 1 Pages: 219-229

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コミュニティ・スクールの仕組みをいかした自校の課題解決に関する実証的研究2018

    • Author(s)
      本川貴晴・高橋望
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 307-316

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校教育の新たな課題(2)-学校の安心・安全と未来への準備-2017

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      坂野慎二他編 第2版 学校教育制度概論

      Volume: - Pages: 183-201

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 共助社会におけるNPOの守備範囲と位置づけ2016

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 22 Pages: 225-227

    • NAID

      130008102992

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] The Influence of Externalization and Japanese Contexts in the Implementation Process of Educational Policy: School Evaluation and “Community School”2019

    • Author(s)
      M., Ueda and N., Takahashi
    • Organizer
      World Education Research Association, focal meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The situation of schools and teachers of Japan after The Great East Japan Earthquake2018

    • Author(s)
      Nozomu TAKAHASHI
    • Organizer
      International Society for Teacher Education, 38th Annual Seminar
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 公立小・中学校のおける校務分掌組織の運営に関する研究2017

    • Author(s)
      高橋望・平林茂・井上高広・岩崎聡・丸山尚子
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教育経営学における比較研究の意義と課題2017

    • Author(s)
      高橋望
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ニュージーランドにおける学力テストとスタンダードめぐる教育動向2017

    • Author(s)
      高橋望
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育において求められる学力・能力とその育成-ニュージーランドを事例として-2017

    • Author(s)
      高橋望
    • Organizer
      オセアニア教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi