• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of National Achievement Survey Data Using an Alternative Indicator to Socioeconomic Status: From viewpoint of low academic achievement as a phenomenon

Research Project

Project/Area Number 16K13524
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Suwa Koichi  大阪大学, 人間科学研究科, 招へい研究員 (50440962)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高田 一宏  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (80273564)
前馬 優策  大阪大学, 人間科学研究科, 講師 (00632738)
原田 琢也  金城学院大学, 人間科学部, 教授 (10707665)
柏木 智子  立命館大学, 産業社会学部, 准教授 (90571894)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords現象としての低学力 / 実践のメタメソドロジー / 子どもへの第三のまなざし / 複合的困難 / 学校教育 / 低学力現象
Outline of Final Research Achievements

This research suggests the new indicator of socioeconomic status (SES) that impact the scores of the national achievement survey. Many researchers suggested the strong links between academic achievement and SES. However, the indicator of SES is often omitted in Japan's national achievement survey. Therefore, researchers could not indicate the relationship between the test scores and SES. In this research, we solved this problem by using national public data as an alternative indicator of SES. This new method makes it easier to analyze the results of the national achievement survey based on the SES, examines the disparities inside the big cities, and compares the towns among the various possibilities. This paper opens up new opportunities to new researches.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本国内の学力調査では、社会経済的背景に関するデータが採られていないことが多く、従来は、社会経済的背景を踏まえた分析を行うことは容易ではなかった。しかし、本研究では、学力調査の結果に関する新たな分析手法を開発することで、社会経済的背景を踏まえた分析を行うことを容易にし、大都市内部の格差の分析や、都市間の比較など、様々な応用可能性に道を開いた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 方法はなぜ重要か:実践のメタメソドロジーにおける方法の重要性2019

    • Author(s)
      諏訪晃一
    • Journal Title

      大阪大学大学院人間科学研究科紀要

      Volume: 45

    • NAID

      120006626442

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 貧困問題を抱える地域における「町づくり学習」の可能性: スティグマへの子どもの反応と抵抗としての学習活動の意義2019

    • Author(s)
      山田文乃・柏木智子
    • Journal Title

      学校改善研究紀要

      Volume: 1 Pages: 72-84

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Meta-Methodology of Practice in Human-Helping Activity : Methodology, Practice, and Theory2018

    • Author(s)
      諏訪晃一
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 23 Pages: 111-125

    • DOI

      10.18910/67865

    • NAID

      120006414451

    • ISSN
      13419595
    • Year and Date
      2018-03-31
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもへの第三のまなざし2018

    • Author(s)
      諏訪晃一
    • Journal Title

      大阪大学大学院人間科学研究科紀要

      Volume: 44 Pages: 223-247

    • NAID

      120006462580

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育とソーシャルワーク:子どもの人権保障の観点から2018

    • Author(s)
      髙田一宏
    • Journal Title

      教育文化学年報

      Volume: 13

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 共生社会の実現と教育経営の課題:子どもの貧困対策研究の立場から2018

    • Author(s)
      柏木智子
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 59 Pages: 77-80

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育の到達点:関西圏の実践から2018

    • Author(s)
      原田琢也・中村好孝・高橋眞琴・佐藤貴宣・堀家由妃代
    • Journal Title

      金城学院論集 社会科学編

      Volume: 14(2)

    • NAID

      120006475531

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of National Achievement Survey Data Using an Alternative Indicator to Socioeconomic Status: The Case of Osaka City2019

    • Author(s)
      Koichi Suwa, Yusaku Maeba
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「発達障害」とされていく様々なニーズのある子どもたち2016

    • Author(s)
      原田琢也
    • Organizer
      日本教育社会学会大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 共生社会の実現と教育経営の課題-多様性に教育はどうこたえるか:子どもの貧困対策研究の立場から-2016

    • Author(s)
      柏木智子
    • Organizer
      日本教育経営学会第56回大会公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ウェルビーイングを実現する学力保障2019

    • Author(s)
      髙田一宏
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872596328
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新自由主義的な教育改革と学校文化2018

    • Author(s)
      濱元伸彦・原田琢也
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347691
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 子どもの貧困・不利・困難を越える学校2017

    • Author(s)
      柏木智子・仲田康一
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi