• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Case analysis and design guidelines for educational programs using drama methods in higher education

Research Project

Project/Area Number 16K13525
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionOsaka University (2018)
Kyoto University of Foreign Studies (2016-2017)

Principal Investigator

Ren Gyo  大阪大学, 人間科学研究科, 特任研究員 (10591555)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松下 佳代  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 教授 (30222300)
田口 真奈  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 准教授 (50333274)
平田 オリザ  東京藝術大学, 学内共同利用施設等, 教授 (90327304)
斎藤 有吾  藍野大学, 医療保健学部, 助教 (50781423)
Research Collaborator Ando Hanae  
Shibaki Kuniya  
Kawashima Yuko  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords演劇 / 演劇的手法 / ロールプレイ / 演劇教育 / ドラマ教育 / 看護教育 / シラバス / 高等教育 / アクティブ・ラーニング / ワークショップ / 教育方法 / 授業設計 / 模擬 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

With regard to the application of drama methods to education in higher education institutions, we were able to analyze the use cases, particularly in the nursing field, and to formulate program design guidelines. Furthermore, based on the results of case analysis and the design guidelines created, we propose "simulated health consultation", which is an educational program using role play methods mainly for the nursing field, and conduct and evaluate model classes in the nursing department. As a result, although the task remained in realizing the usefulness of the program, it was suggested that the participants enjoyed the program and also felt that it was difficult to interact with patients as a nurse.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

イギリスやアメリカといった海外の大学では、ロールプレイやインプロなどの演劇的手法がコミュニケーションを学ぶ手法として教育に導入されており、ドラマ教育の専門家養成課程が設置されている大学もある。日本でも近年、演劇的手法への注目が集まっているものの、どの程度普及しているのか、どのように活用されているのか、どんな課題があるのか、といったことが把握されてこなかった。本研究は、国立大学の看護分野における演劇的手法の活用という狭い範囲ではあるものの、これまで個別に展開してきたプログラムの事例分析と設計指針の構築に取り組んだ萌芽的研究であり、学術的にも社会的にも意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 演劇ワークショップの政策実装に関する考察2016

    • Author(s)
      蓮行, 鈴木星良, 末長英里子
    • Journal Title

      実践政策学

      Volume: 2 Pages: 203-209

    • NAID

      40021398369

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 演劇的手法を用いた卒前看護教育プログラム「模擬健康相談」の提案:科研萌芽研究「高等教育における演劇的手法を用いた教育プログラムの事例分析と設計指針の構築」の成果として2019

    • Author(s)
      蓮行
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 基礎看護教育における演劇ワークショップの導入とその教育的意味についての検討2018

    • Author(s)
      鮫島輝美・蓮行
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 医学・看護教育に於ける演劇ワークショップの活用について2017

    • Author(s)
      蓮行・岡崎研太郎
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス百周年時計台記念館(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi