• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and practical research on teacher's self-reform :International comparison of 'self denial' reflections

Research Project

Project/Area Number 16K13530
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

tanoue satoru  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (50236717)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords自己否定 / 教師の自己改革 / 省察 / 自覚 / 人間形成 / 自己形成 / 例外的事例 / 苦手な子ども / 都合の悪い思考 / 都合の悪い表現 / 授業研究 / 事例研究 / 教師教育 / 自己改革 / 国際比較
Outline of Final Research Achievements

This research does not regard teachers as complete, but is always incomplete, and regards the self as something that will transform itself better, and it is important to consider "self denial" reflection as a way to promote that transformation. It indicates that there is something.
Specifically, it was clarified that "a weak child" of oneself for each teacher is a key child who leads to a "self-denial" reflection that negatively recognizes oneself and analyzes it consciously.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、「自己否定」的省察が教師の自己改革を促すものとして理論的にも実践的に重要なものであることを示した。
このことは教師教育における教師の教育者としての成長について示唆を与えるものであると同時に、人間の教育そのものにおいて、自己を否定的に自覚し、自覚的に分析する「自己否定」的省察が重要であることを明らかにし、機械的な教育、合目的的な教育ではなく、人間形成/自己形成としての教育の端緒を示したものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 問題解決学習における経験と覚悟2019

    • Author(s)
      田上哲
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 390 Pages: 2-5

    • NAID

      40021801348

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 経験主義の社会科における個と集団の問題2019

    • Author(s)
      田上哲
    • Journal Title

      学習集団研究の現在

      Volume: 3

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 問題解決学習の理論と実践2018

    • Author(s)
      田上哲
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 385 Pages: 5-8

    • NAID

      40021593223

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のコミュニケーション能力を問い直す-主体的に対話的に深く「学ぶ」こと2018

    • Author(s)
      田上哲
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 781 Pages: 13-19

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の自己改革を促す子どもの事例に関する研究2018

    • Author(s)
      田上哲
    • Journal Title

      九州大学大学院教育学研究紀要

      Volume: 20 Pages: 29-39

    • NAID

      120006468970

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] How to Grasp Individuals and Groups in Learning and Issues of Human Formation2017

    • Author(s)
      田上哲
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 84 Issue: 4 Pages: 434-445

    • DOI

      10.11555/kyoiku.84.4_434

    • NAID

      130006728041

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育方法学の視点から① 教育への二つの問い2016

    • Author(s)
      田上哲
    • Journal Title

      Plus+

      Volume: 2016年No.1 Pages: 2-5

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育方法学の視点から② 子どもの思考・表現と人間形成2016

    • Author(s)
      田上哲
    • Journal Title

      Plus+

      Volume: 2016年No.2 Pages: 2-5

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育方法学の視点から③ 教師の自己改革と「自己否定」的省察2016

    • Author(s)
      田上哲
    • Journal Title

      Plus+

      Volume: 2016年No.3 Pages: 2-5

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育方法学的立脚点からみたアクティブ・ラーニング2016

    • Author(s)
      田上哲
    • Journal Title

      教育方法45 アクティブ・アクティブ・ラーニングの教育方法学的検討

      Volume: 45 Pages: 10-23

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践研究における事例に関する研究―例外的事例と省察の「自己否定」的方向性―2018

    • Author(s)
      田上哲・池田竜介・茂見剛
    • Organizer
      日本教育方法学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の自己改革を促す子どもの事例に関する研究2017

    • Author(s)
      田上哲
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業と授業研究の方向性の問題 -事例研究としての授業研究からみるエビデンス-2017

    • Author(s)
      田上哲
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Inter-cultural Lesson Studyに関する基礎的研究2016

    • Author(s)
      田上哲
    • Organizer
      第5回九州大学・公州大学校国際学術研究フォーラム
    • Place of Presentation
      公州(大韓民国)
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「事例研究」としての授業分析2016

    • Author(s)
      田上哲
    • Organizer
      九州大学・華東師範大学国際教育研究交流集会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「授業研究」を創る2017

    • Author(s)
      鹿毛雅治・藤本和久(編著)秋田喜代美・大島崇・木原俊行・小林宏己・田上哲・田村学・奈須正裕・藤井千春
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804033
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi