• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Educational Practice Theory in Inheritance of "Memory of War"

Research Project

Project/Area Number 16K13533
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionSt.Margaret's Junior College (2017-2019)
Teikyo Heisei University (2016)

Principal Investigator

Takahashi Mai  立教女学院短期大学, 幼児教育科, 専任講師(任期制) (50735719)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords戦争記憶 / 継承 / 生の実践知 / 共生知 / 加害性 / 受苦的経験 / 原郷 / 民衆思想 / 戦争の記憶継承 / 生の技法 / 教育メディア / 民衆思想化 / 厄災の記憶継承 / 媒介者 / 戦争記憶空間 / 戦争の記憶 / 不在の人々 / 分有 / 継承の教育メディア / 他者
Outline of Final Research Achievements

In this study, we focused on the strategies of how war memories are inherited as " “the Wisdom Co-existence”, and tried to clarify three issues:A.in what cases war memory unites with the “practical wisdom of life” that defines the way humans live, B.in what cases is war memory acquired as“the Wisdom Co-existence”, C.how war memory can be remembered by many people,.As the result of this study,we were able to identify three requirements: A.“passionate experience”,B.“consciousness of harm”,C.“to be widely thought by the people”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では、平和な社会を維持する上で戦争記憶を継承することが欠かせないと考えられ、教育実践されてきた。しかし終戦から75年が経過した今日では、戦争記憶の教育メディアとしての効果が風化・後退することで戦争記憶の変質・矮小化が起き、戦争記憶が逆に、「戦争」を可能にしかねない、「敵」を創出させ国家主義的団結をさせる教育メディアとしての効果を発揮する傾向性が増しつつある。これに対し本研究は、戦争記憶継承という営為を原理的・哲学的に問い直し、〈共生知〉として継承されるための実践知を抽出しようという試みであり、戦争体験者不在時代到来後にも有効な戦争に抵抗しうる教育思想を立ち上げるものである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Inheritance of the Memories of Others as “the Wisdom Co-existence”2019

    • Author(s)
      岡部美香、金正美、花崎皋平、髙橋舞
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 24 Pages: 3-17

    • DOI

      10.18910/71371

    • NAID

      120006585443

    • ISSN
      13419595
    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「継承」の場が、より以上の記憶空間になる可能性 ―「集団自決」の記憶を遺すチビチリガマの継承実践から―2019

    • Author(s)
      金城実、知花昌一、髙橋舞
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第28号 Pages: 127-135

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「共生」と「継承」の間、あるいは「継承」と「共生」の間2019

    • Author(s)
      金正美、花崎皋平、岡部美香、髙橋舞
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第119号

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Aiming to build a practical theory of inheriting 'memory of war' in the curriculum2018

    • Author(s)
      高橋舞
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 61 Pages: 65-77

    • DOI

      10.14992/00015735

    • NAID

      120006458446

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1062/00015735/

    • Year and Date
      2018-02-28
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] みんながきらいなフェミニズムの可能性2016

    • Author(s)
      高橋 舞
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 152-158

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「継承」の場が、より以上の記憶空間になる可能性 ~「集団自決」の記憶を遺すチビチリガマの継承実践から~2018

    • Author(s)
      金城実、知花昌一、高橋舞
    • Organizer
      教育思想史学会第28回大会コロキウム1
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「共生」と「継承」の間、あるいは「継承」と「共生」の間2018

    • Author(s)
      金正美、花崎皋平、髙橋舞、岡部美香(指定討論者)
    • Organizer
      教育哲学会第61回大会ラウンドテーブル3
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 加害者教育としての共生教育 ~課題と、その後の歩み~2018

    • Author(s)
      高橋 舞
    • Organizer
      神戸大学2017年度学術WEEKS
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi