• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of the "Mastery-Apprentice Relationship" as a Creative Educational Model: From a Perspective of the Theory of "Caring"

Research Project

Project/Area Number 16K13539
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionDen-en Chofu University

Principal Investigator

Ikuta Kumiko  田園調布学園大学, 大学院人間学研究科, 教授 (80212744)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 尾崎 博美  東洋英和女学院大学, 人間科学部, 准教授 (10528590)
Research Collaborator MURAI MINORU  慶應義塾大学, 名誉教授
Martin Jane Roland  マサチューセッツ大学, 名誉教授
SATO MITSUAKI  創作和太鼓, 指導者
OZAWA UTAKO  診療所, 看護師
IWAI TOSHIYASU  診療所, 医師
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords師弟関係 / 教育関係 / ケアリング論 / Negative Capability / 創造的な知 / 創造性 / 卓越性 / 受容性 / 「わざ」の伝承 / わざ / 感覚 / 伝承 / 知性 / 関係性
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine some features of the
“Master-Apprentice Relationship”as a creative educational model from a perspective of the theory of “Caring.”Firstly, we tried to analyze the theories of Master-Apprentice Relationships based on the theories of “Caring,” and we re-examined the framework of this traditional model in education. Secondly, based on some researches in Japan, the U.S., and France, we made it clear that “Caring” relationship has been essential for constructing the “Master-Apprentice Relationship,”which eventually might create excellence in educational practice.
Finally,through this analysis based on the theory of “Caring,” we presented a possibility to reconstruct the framework of educational relationship, which is not limited to the field of the traditional arts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義は、第一に、高度な専門性を有する人材育成を試みるうえで、「ケアリング」関係としての「師弟関係」がもつ効果を検証し、モデル化した点にある。第二に、学術研究、医療、看護、教育、伝統芸能といった多様な領域に共通する「知」の様式が、創造性・汎用性をもつと同時に、その伝承の方途として「ケアリング」関係としての「師弟関係」モデルの有効性を提示した。以上に基づき、本研究の社会的意義は、多様性に基づく知識基盤社会における「高度な専門性を有する人材育成」の方途として、「ケアリング」関係としての「師弟関係」モデルがもつ広範な可能性を提示した点にある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 『わざ言語』という思想:わざの伝承を支えるもの2018

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      日本助産学会誌

      Volume: 31(3) Pages: 249-249

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「わざ言語」という問い(特集:実践知の学びを再考する“わざ言語”)2017

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 58(6) Pages: 412-418

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師と学生の「協働の学び」の可能性―「知」へのアクセスを再構築する大学の「授業」2017

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      大学時報

      Volume: 66(374) Pages: 88-91

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 感覚を通しての「知」の形成―アンテロス美術館(ボローニャ市)における「触る絵」の事例から2017

    • Author(s)
      生田久美子
    • Journal Title

      前川財団『未来教育シンポジウム』 講演集

      Volume: 1 Pages: 23-28

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] アンテロス美術館における「触る絵」の教育実践について2017

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      前川財団『未来教育シンポジウム』 講演集

      Volume: 1 Pages: 29-35

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教師」の位置づけからみるプロジェクト概念―カリキュラム開発と教員養成の交差―2016

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 31-38

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教育モデルとしての「師弟関係」の検討―「ケアリング」論の観点から―2019

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Organizer
      比較教育学研究の現在―教育思想・制度・カリキュラム(研究会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「師弟関係」が可能にする創造的な「教える」とは何か―「ケアリング」論の観点から―2019

    • Author(s)
      尾崎博美・生田久美子
    • Organizer
      日本教師学学会第20回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 専門家の「わざ」とは何かー傾向性(disposition)からNegative Capabilityへー2018

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本認知科学会 冬シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「わざ言語」という思想:「わざ」の伝承を支えるもの2018

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      日本助産学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 感覚を通しての「知」の形成―アンテロス美術館(ボローニャ市)における「触る絵」の事例から―2017

    • Author(s)
      生田久美子
    • Organizer
      田園調布学園大学公開講座
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「創造性」ある教員養成を目指す「熟達」理論の構築2016

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 発達を問う知的視線としてのケアリング論―二人称的実践と三人称的理論を架橋するとはどういうことか2016

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教師のわざを科学する2019

    • Author(s)
      姫野 完治、生田 孝至
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      一莖書房
    • ISBN
      4870742195
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「ことば」と「教育」2017

    • Author(s)
      熊本哲也、畠山大、室井麗子、翠川博之、尾崎博美、高橋春菜
    • Total Pages
      93
    • Publisher
      岩手県立大学高等教育推進センター基盤教育部教職部門『「ことば」と「教育」』編集委員会事務局
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] あなたと創る教育心理学2017

    • Author(s)
      尾崎博美(分担執筆)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi