• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

'Childhood' in Islamic Thought: The View of Human Development in Local Practice and Thought

Research Project

Project/Area Number 16K13546
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Hattori Mina  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (30298442)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西野 節男  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (10172678)
サルカルアラニ モハメドレザ  名古屋大学, アジア共創教育研究機構(教育), 教授 (30535696)
DANISMAZ Idiris  大学共同利用機関法人 人間文化研究機構本部, 総合人間文化研究推進センター, 研究員 (70631919)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsイスラーム教育 / イスラームの子ども観 / 通過儀礼 / イスラーム思想 / 子ども / 発達観
Outline of Final Research Achievements

This research results are the following four points. First, it was reconfirmed that the concept of Baligh (Bulugh in Arabic) in Islamic teachings is important as a concept relating to human development which separates children and adults. Secondly, the passage rituals performed in each region differ in the timing and meaning of implementation. Third, in common with each region, the response to adolescence depends on the Islamic teachings and the social conditions in which the children are placed in the society. There is an ambivalent situation between them. Fourth, the treatment of adolescence gave rise to different interpretations of education, marriage, social communication, and clothes, and there were some discrepancies with religious teachings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

イスラームは、独自の人間観を有する一つの思想体系であり、独自の発達観・教育観を有する。ここでいう発達観・教育観は固定的なものではなく、ローカルな文脈のなかで解釈・実践され、生成される動態的なものである。研究は、イスラーム思想のなかの「子ども」に焦点をあてることを通して、イスラームにおける発達観・教育観を明らかにした点に学術的意義があり、日本におけるイスラーム教育思想研究の不在に対し、新たな視点を提供するものである。同時に本研究は教育という観点からイスラーム理解に寄与する点で社会的意義を有する。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (6 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 「インドネシアの法学教育と法曹養成-一般系総合大学とイスラーム大学の比較の観点から-」2020

    • Author(s)
      服部美奈・神内陽子
    • Journal Title

      『名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)』

      Volume: 66(2) Pages: 173-198

    • NAID

      120006821460

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「書評 山口元樹著『インドネシアのイスラーム改革主義運動-アラブ人コミュニティの教育活動と社会統合』」2019

    • Author(s)
      服部美奈
    • Journal Title

      『東南アジア 歴史と文化』

      Volume: 48 Pages: 127-131

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「書評 新保敦子著『日本占領下の中国ムスリム-華北および蒙疆における民族政策と女子教育』 」2019

    • Author(s)
      服部美奈
    • Journal Title

      『アジア教育』

      Volume: 13 Pages: 119-123

    • NAID

      130007834865

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 在日ムスリムによる地域交流-モスクでの聞き取り調査から2019

    • Author(s)
      子島進・服部美奈
    • Journal Title

      『アジア文化研究所研究年報』

      Volume: 2018年53号

    • NAID

      40021858014

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Ibn Arabi Thoughts in the Practice of Ordinary Muslims: From the "Ethical Interpretation" and "Practical Application" Perspective of Ismail Hakki Bursevi2018

    • Author(s)
      Danismaz Idiris
    • Journal Title

      Kyoto Bulletin of Islamic Area Studies

      Volume: Vol.11 Pages: 85-94

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] トルコにおける宗教指導者養成-政府による取り組みと「ヒズメット(奉仕)運動」の展開2017

    • Author(s)
      服部美奈・西野節男
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 第64巻第1号 Pages: 145-168

    • NAID

      120006470953

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] インドネシアの高等教育戦略2017

    • Author(s)
      服部美奈
    • Journal Title

      カレッジマネジメント

      Volume: Vol.207 Pages: 52-54

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「インドネシアにおける宗教の位置づけと宗教教育について」2019

    • Author(s)
      服部美奈
    • Organizer
      「大学と宗教」研究会(第3期)第5回研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「インドネシアの法学教育と法曹養成-一般系総合大学とイスラーム大学の比較の観点から」2019

    • Author(s)
      服部美奈・神内陽子
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] インドネシア 国際水準校: 国民教育における卓越性と教育の平等2018

    • Author(s)
      服部美奈
    • Organizer
      日本比較教育学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] "The Notion of Conscience in Islam: Focusing on "Vicdan" in Hak Dini Kur'an Dili by Elmalili Muhammed Hamdi Yazir (d. 1942)"2018

    • Author(s)
      Danismaz Idiris
    • Organizer
      KIAS-IMS Seventh Joint Seminar on "Exploring Culture and Politics in the Mediterranean World”
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] イスラーム神秘主義思想の「倫理的合理化」―ブルセヴィー(1728年没)の存在思想とクルアーン解釈に着目して―2018

    • Author(s)
      Danismaz Idiris
    • Organizer
      NIHUプログラム「現代中東地域研究」京都大学拠点主催「3班合同研究会」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 20世紀前半の蘭領東インド・イスラーム社会における「近代家族」と子ども観-雑誌『アイシャの声(Soeara Aisjijah)』(1926-1941)に焦点をあてて2017

    • Author(s)
      服部美奈
    • Organizer
      比較家族史学会第61回春季研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] マレー世界におけるコロニアリズムとイスラーム教育-植民地官僚の認識と経験から-2017

    • Author(s)
      西野節男・服部美奈
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] インドネシアの国際水準学校の事例」ラウンドテーブルアジアにおける自律的公設学校と国民教育の関係性-国際比較の観点から-2017

    • Author(s)
      服部美奈
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ASEAN市民の教育-タイとインドネシアの事例から2017

    • Author(s)
      鈴木康郎・服部美奈
    • Organizer
      第1回東南アジア教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] “Education in Japan’s Remote Islands and Remote Areas as New Frontier”2017

    • Author(s)
      Hattori Mina
    • Organizer
      International Seminar: Strengthening of Maritime Culture and Historical Values in the Era of Global Competition
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] What can We Learn from the Way Mistakes are perceived in the Classroom? A Comparative Lesson Study.2017

    • Author(s)
      Lander, B. W., Sarkar Arani, M. R., Shibata, Y., Sakamoto, M., Zanaton, I., and Tan, S.
    • Organizer
      11th World Association of Lesson Studies International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 『ひとめでわかる世界の幼児教育・保育-各国・地域のECECのマトリクス』2020

    • Author(s)
      ベネッセ教育総合研究所Child Research Net (CRN)編
    • Total Pages
      45
    • Publisher
      ベネッセ教育総合研究所チャイルド・リサーチ・ネット
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『子どもと教育-近代家族というアリーナ(家族研究の最前線③)』2018

    • Author(s)
      服部美奈(比較家族史学会監修、小山静子・児玉亮子編著)
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      日本経済評論社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『改訂 未来に生きる教育学-変動期の教育の構築』2018

    • Author(s)
      服部美奈(田中亨胤・越後哲治・中島千恵編著)
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『地域研究 多様性の教育学へ』(リーディングス 比較教育学)2018

    • Author(s)
      服部美奈(近藤孝弘・中矢礼美・西野節男編著)
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 山内乾史他編著『現代アジアの教育計画 補巻』2017

    • Author(s)
      近田政博・乾美紀・服部美奈
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『アセアン共同体の市民性教育』2017

    • Author(s)
      平田利文編著
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Childhood in Islamic Thought: Diversity and Similarity in the Local Context2019

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi