'Childhood' in Islamic Thought: The View of Human Development in Local Practice and Thought
Project/Area Number |
16K13546
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Sociology of education
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Hattori Mina 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (30298442)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西野 節男 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (10172678)
サルカルアラニ モハメドレザ 名古屋大学, アジア共創教育研究機構(教育), 教授 (30535696)
DANISMAZ Idiris 大学共同利用機関法人 人間文化研究機構本部, 総合人間文化研究推進センター, 研究員 (70631919)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | イスラーム教育 / イスラームの子ども観 / 通過儀礼 / イスラーム思想 / 子ども / 発達観 |
Outline of Final Research Achievements |
This research results are the following four points. First, it was reconfirmed that the concept of Baligh (Bulugh in Arabic) in Islamic teachings is important as a concept relating to human development which separates children and adults. Secondly, the passage rituals performed in each region differ in the timing and meaning of implementation. Third, in common with each region, the response to adolescence depends on the Islamic teachings and the social conditions in which the children are placed in the society. There is an ambivalent situation between them. Fourth, the treatment of adolescence gave rise to different interpretations of education, marriage, social communication, and clothes, and there were some discrepancies with religious teachings.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
イスラームは、独自の人間観を有する一つの思想体系であり、独自の発達観・教育観を有する。ここでいう発達観・教育観は固定的なものではなく、ローカルな文脈のなかで解釈・実践され、生成される動態的なものである。研究は、イスラーム思想のなかの「子ども」に焦点をあてることを通して、イスラームにおける発達観・教育観を明らかにした点に学術的意義があり、日本におけるイスラーム教育思想研究の不在に対し、新たな視点を提供するものである。同時に本研究は教育という観点からイスラーム理解に寄与する点で社会的意義を有する。
|
Report
(5 results)
Research Products
(25 results)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Presentation] What can We Learn from the Way Mistakes are perceived in the Classroom? A Comparative Lesson Study.2017
Author(s)
Lander, B. W., Sarkar Arani, M. R., Shibata, Y., Sakamoto, M., Zanaton, I., and Tan, S.
Organizer
11th World Association of Lesson Studies International Conference
Related Report
Int'l Joint Research
-
-
-
-
-
-
-