Project/Area Number |
16K13549
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
前馬 優策 大阪大学, 人間科学研究科, 講師 (00632738)
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Research Collaborator |
NISHI Norihiro
ITO Shun
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 学力保障 / 東北の被災地 / アクションリサーチ / 学力向上 / 学力実態調査 / 学習習慣の形成 / 基礎学力保障 / 補充学習 / アクションプラン / 学習支援 |
Outline of Final Research Achievements |
With the help of the LEA in Minamisanriku-cho, we have done action research in three local schools there (two primary schools and one lower secondary school) on raising tha academic standards. The data shows that the standards of the children have steadily raised during these three years. Especially, the maths results have greatly gone up.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
震災によって大きなダメージとハンディキャップを負った東北の被災地において、学力向上に向けてのアクションリサーチを教育委員会・学校現場との協働作業によって実施し、たしかな教育成果が生み出されることを本研究は立証した。教育学分野におけるその学術的意義にはきわめて大きく、かつ全国の被災地における学校教育にその成果を転用することが可能なため、その社会的意義にも絶大なものがあると言いうる。
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