• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

action research on craising the standards in Tohoku area

Research Project

Project/Area Number 16K13549
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Shimizu Kokichi  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (40196514)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 前馬 優策  大阪大学, 人間科学研究科, 講師 (00632738)
Research Collaborator NISHI Norihiro  
ITO Shun  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学力保障 / 東北の被災地 / アクションリサーチ / 学力向上 / 学力実態調査 / 学習習慣の形成 / 基礎学力保障 / 補充学習 / アクションプラン / 学習支援
Outline of Final Research Achievements

With the help of the LEA in Minamisanriku-cho, we have done action research in three local schools there (two primary schools and one lower secondary school) on raising tha academic standards. The data shows that the standards of the children have steadily raised during these three years. Especially, the maths results have greatly gone up.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

震災によって大きなダメージとハンディキャップを負った東北の被災地において、学力向上に向けてのアクションリサーチを教育委員会・学校現場との協働作業によって実施し、たしかな教育成果が生み出されることを本研究は立証した。教育学分野におけるその学術的意義にはきわめて大きく、かつ全国の被災地における学校教育にその成果を転用することが可能なため、その社会的意義にも絶大なものがあると言いうる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi