• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational Development by Strengthening School Governance in the Process of Recovery from the Nepal Earthquake

Research Project

Project/Area Number 16K13551
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Ishida Yoko  広島大学, 教育開発国際協力研究センター, 教授 (20772461)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教育開発 / 学校運営 / 住民参加 / 復興支援 / 防災教育 / ジェンダー格差 / 安全な学校 / 公平性 / ネパール / 参加型評価 / モデル開発 / リーダーシップ / 防災 / パイロット / 全国展開 / スクールガバナナス / スクールガバナンス / 国際協力
Outline of Final Research Achievements

The research aimed to understand how the earthquake and the recovery process have influenced public primary and secondary schools and children and the socio-economic and cultural background since the Nepal earthquake in April 25, 2015.
Based on the research findings, the public schools, which were covered by JICA technical cooperation to strengthen the school governance with improved community participation, have shown more effective progress in promoting their recovery and reconstruction as well as enhancing school disaster prevention system. Based on the output of the research, "the development model for establishing safe and secure teaching and learning environment at school" was developed; its effectiveness will be verified by the future research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究代表者がネパールで蓄積した実践と学術研究の成果、動機付けの自己決定理論に基づく学校運営改善プロセスに防災教育及び参加型評価の活動を有機的に組み合わせて、学校運営を持続的に機能させる「安全で安心な学校づくりのための開発モデル」を形成した。この開発モデルによって、動機の自己決定性が高まり、デシ(2000)が自己決定理論で説明する「行動を起こし、行動を維持し、パフォーマンスの質を高める」ことが可能となり、技術協力の成果の有効性と持続性が高められることが期待される。2019年度基盤研究(B)に採択され、この開発モデルの有効性を検証することで、日本型教育協力の強化が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ジェンダーの観点からみる途上国における教育開発2019

    • Author(s)
      石田洋子
    • Journal Title

      ぷらくしす

      Volume: 20 Pages: 113123-113123

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 国レベルのSDGs実施・モニタリング評価行動計画策定の進捗2018

    • Author(s)
      石田洋子
    • Organizer
      日本評価学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の国際教育協力を通した基礎教育開発への貢献2018

    • Author(s)
      石田洋子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 持続可能な開発目標(SDGs)への国別対応とモニタリング体制2017

    • Author(s)
      石田洋子
    • Organizer
      日本評価学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 基礎教育開発における行政能力強化支援2017

    • Author(s)
      石田洋子
    • Organizer
      国際開発学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ネパール地震復興から再考する学校運営強化を通した教育協力のアウトカム2016

    • Author(s)
      石田洋子
    • Organizer
      日本評価学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 成果を高める開発協力のあり方2018

    • Author(s)
      石田洋子編著
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      DTP
    • ISBN
      9784862116727
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「外国」の学び方2017

    • Author(s)
      石田洋子・友松篤信・桂井宏一郎
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      ラピュータ
    • ISBN
      9784905055471
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi