• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Observational Analysis of Deep Learning in Universities and Its Development

Research Project

Project/Area Number 16K13553
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

FUJITSUKA Tomokazu  宮崎大学, 教育・学生支援センター, 准教授 (30248637)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村澤 昌崇  広島大学, 高等教育研究開発センター, 准教授 (00284224)
米澤 彰純  東北大学, 国際戦略室, 教授 (70251428)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学士課程教育 / 高等教育
Outline of Final Research Achievements

The result of an on-site survey conducted at liberal arts colleges in the U.S. indicates that the following efforts are effective in promoting deep learning and developing self-motivation in students. Firstly, for students, the universities provide opportunities to take advantage of individual tutelage, study of second languages, study abroad, problem-solving projects, reflection by use of leaning portfolios, and senior research projects. Secondly, for teaching staff, the universities provide support in facilitating exchange, applying for grants for educational reform, assessing curriculum, organizing book seminars, and operating peer observation of classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、米国のリベラルアーツカレッジの調査から得た成果を日本の大学の現状分析と照らし合わせ、教育改善への提言をおこなった。たとえば、講義、実験、卒業研究がそれぞれ発展させてきた指導方法を1つの科目の中で柔軟に組み合わせることで多様な学習経験を提供すること、また、すべての授業形態で個別指導を充実させ、学習内容を個別化させることの重要性を指摘した。つまり、本研究の観察では、学生が質の高い多様な学習を経験し、それらをふり返り、個々の学習経験をこれまでとは違う角度から結びつけることによって学習が深まることが明らかになった。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 学部におけるエンジニア育成の現代的課題:環境適応能力と主体性を育成する自己決定学習の役割に着目して2019

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Journal Title

      教育・学生支援センター紀要

      Volume: 3 Pages: 7-24

    • NAID

      120007120512

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学士課程教育における自習の効果とその促進要因:「全国大学生調査」の分析2018

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Journal Title

      教育・学生支援センター紀要

      Volume: 2 Pages: 11-18

    • NAID

      120007120719

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 工学部の卒業研究における産学連携の効果:主体的学習の重要性に着目した「公募型卒業研究」の事例2018

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Journal Title

      大学研究

      Volume: 44 Pages: 23-37

    • NAID

      120006482899

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学生の主体的な学び:地方大学工学部の事例2018

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバリゼーションの中の技術者教育認定2018

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      九州教育社会学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学部における主体的学習:学数内容の自己決定に着目した『工学教育』掲載記事の分析2017

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の主体的な学び:工学部の事例2016

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      立命館大学(大阪いばらきキャンパス)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 工学部における主体的学び:地方大学の事例2016

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      追手門学院大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi