• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Longitudinal intervention study on home, school and individual factors that define the academic performance of elementary and junior high school students

Research Project

Project/Area Number 16K13557
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionInternational Budo University

Principal Investigator

TAKAGI SEIICHI  国際武道大学, 体育学部, 教授 (50292503)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学業成績 / 形式的認知能力 / 社会階層 / 学習実践 / 学習習慣 / 縦断研究 / 介入研究 / 教育社会学 / 学習態度 / 学力 / 階層 / 学習意欲 / 学力問題 / 学習環境
Outline of Final Research Achievements

A longitudinal intervention study on home, school, and individual factors that define academic performance was conducted in fiscal 2016 and fiscal 2018, targeting the cohort of elementary and junior high school students and their parents. The purpose of this research was to clarify the influence of the family environment on academic performance and to examine what practices of learning are effective. As a result, it was found that there are differences in the functions of economic resources and cultural resources of the family environment with respect to children's academic performance, and exercise habits of about 60 minutes per day are effective practices of learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義や社会的意義は、子どもの学業成績に対する家庭環境の経済的資源と文化的資源の機能の差異を見出した点、および、個人内要因としての形式的認知能力や家庭環境要因としての経済文化的資源を統計的に制御してもなお、子どもの学業成績を規定する慣習的行動としての学習実践を見出した点にある。これらは、学齢期における子どもたち一人ひとりの学力を保障し、学力の社会階層差問題を解消するための政策的着眼点として重要な意義を持ち、学業成績を規定する条件性と変容可能性をふまえた上での日々の教育実践への示唆を提供するものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 子どもの学力の成層性-家庭環境における経済的資源と文化的資源の機能の差異-2018

    • Author(s)
      高木誠一
    • Journal Title

      子どもと発育発達

      Volume: 16巻3号 Pages: 150-155

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学力」の社会的構成2018

    • Author(s)
      高木誠一
    • Journal Title

      子どもと発育発達

      Volume: 15巻4号 Pages: 292-297

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の学業成績に対する運動時間の独自関連性-至適運動時間の検討-2019

    • Author(s)
      高木誠一
    • Organizer
      日本発育発達学会第17回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中学生における学業成績の多様性と家庭環境の差異2018

    • Author(s)
      高木誠一
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの身体活動と認知能力の関連性-「発達の機会」としての家庭環境の差異をふまえて-2018

    • Author(s)
      高木誠一
    • Organizer
      日本体力医学会第73回大会 シンポジウム(一般公開)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童の学業成績に対する出身家庭の独自関連性-個人内要因の統計的制御による推定-2018

    • Author(s)
      高木誠一
    • Organizer
      日本発育発達学会第16回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの学力の多様性と家庭環境の差異2018

    • Author(s)
      高木誠一
    • Organizer
      日本発育発達学会第16回大会 シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童の知的好奇心への生活習慣・学習習慣の影響2017

    • Author(s)
      高木誠一
    • Organizer
      日本発育発達学会第15回大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 児童における学習に関する社会的環境と学習態度との関連性2017

    • Author(s)
      高木誠一
    • Organizer
      日本子ども社会学会第24回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における担任教師の特性と児童の学習態度との関連性2017

    • Author(s)
      高木誠一
    • Organizer
      日本教師教育学会第27回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生における学業成績と家庭・学校・個人内要因との関連性2017

    • Author(s)
      高木誠一
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi