• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of systematic curriculum incorporating Ainu culture and local teaching materials-Challenge to mass consumption society-

Research Project

Project/Area Number 16K13564
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Isayama Kuniko  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (70167732)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 廣田 健  都留文科大学, 教養学部, 教授 (30374755)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsアイヌの生活文化 / 先住民族 / カリキュラム / 授業実践 / 大量消費社会 / 授業 / オルタナティブ / 系統的カリキュラム / アイヌ / 小学校 / 教材化 / カリキュラム開発 / 地域教材開発 / 少数民族文化の比較研究 / 小学生
Outline of Final Research Achievements

In order to incorporate the life culture of the Ainu people into elementary school education, we worked on a lesson curriculum plan that combines systematic curriculum guidelines and teaching materials in accordance with them. First, we conducted an investigation into the educational situation regarding indigenous peoples in Taiwan, Alaska, and Canada as an advanced initiative, and identified the philosophy that contributes to the coexistence of indigenous peoples with nature and the sustainable development of society. Next, while paying attention to the viewpoint of nature and the world view, we have developed a trial curriculum based on the viewpoint of the systematic curriculum in Japan and individual teaching materials. After that, as a part of the lesson practice, a trial class was held at an elementary school, and discussions were repeated on its application to the educational curriculum.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アイヌ文化の諸外国・先住民族の世界観との比較を含む系統的なカリキュラム化の教育研究は、萌芽的な取り組みとなる。成果を学校教育に取り入れることにより、現代の大量消費社会の持つ弊害に対して、別の価値基準(オルタナティブ)導入することのできる視点の教材開発としての意義がもたらされる。
学校・家庭・地域が連携した教育支援活動を通して、地域コミュニティーを活性化(文部科学省)することへの貢献。アイヌ文化振興法への貢献。学校教育・社会教育として、持続可能な社会へと志向する主体を育てることができる意義がある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 先住民野外教育の現在:アラスカと北海道での取り組みから2020

    • Author(s)
      近藤 祉秋
    • Journal Title

      原教界

      Volume: 91 Pages: 72-77

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] アイヌ民族におけるギョウジャニンニクの伝統的利用法2020

    • Author(s)
      田丸 典彦、木村 浩子、諫山 邦子
    • Journal Title

      園芸学研究

      Volume: 19(別冊1) Pages: 135-135

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校における主権者教育の検討と提案ー沖縄米軍基地問題を例にー2020

    • Author(s)
      古我知 拓也、諫山 邦子
    • Journal Title

      子どもと自然学会誌

      Volume: 22 Pages: 81-91

    • NAID

      40022256393

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] UDL(学びのユニバーサルデザイン)ガイドラインと協同学習を視野に入れた小学校理科における授業展開の一例2020

    • Author(s)
      大澤 純平、諫山 邦子
    • Journal Title

      子どもと自然学会誌

      Volume: 22 Pages: 53-80

    • NAID

      40022256388

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会教育の視点から学校教育を問い直す2019

    • Author(s)
      廣田 健
    • Journal Title

      月刊 社会教育

      Volume: 763 Pages: 4-10

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 直面する困難を子どもとともに悩み、学ぶーへき地教育の可能性2019

    • Author(s)
      廣田 健
    • Journal Title

      教育

      Volume: 881 Pages: 45-52

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 内陸アラスカ・クスコクィム川上流域における サケ漁撈史と現代的課題2019

    • Author(s)
      近藤 祉秋
    • Journal Title

      北海道立北方民族博物館研究紀要

      Volume: 28 Pages: 7-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Hunting tools and prestige in Northern Athabascan culture:Types,distribution,usage,and prestige of Athabascan daggers2019

    • Author(s)
      NOGUCHI Hiroya、 KONDO Shiaki
    • Journal Title

      POLAR SCIENCE

      Volume: 21 Pages: 85-100

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アイヌ民族の伝統的利用法に基づくギョウジャニンニクの収穫時期と株の回復2019

    • Author(s)
      田丸 典彦、木村 浩子
    • Journal Title

      北海道園芸研究談話会報

      Volume: 52 Pages: 26-27

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アイヌ民族におけるギョウジャニンニクの伝統的利用法2020

    • Author(s)
      田丸 典彦、木村 浩子、諫山 邦子
    • Organizer
      日本育種学会・日本作物学会 北海道談話会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Northern Pacific Collaborations for Educating New Generations of Indigenous Studies Scholars.2019

    • Author(s)
      KONDO Shiaki
    • Organizer
      118th Annual Meeting of the American Anthropological Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 内陸アラスカのサケ漁撈史と現代的課題:科学人類学と狩猟採集民研究のはさまで2019

    • Author(s)
      近藤 祉秋
    • Organizer
      日本文化人類学会第53回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi