• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Environmental Education Introducing Biophilia to Raise Environmental Ethics Awareness in Biological Education.

Research Project

Project/Area Number 16K13566
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Yoko Yamamoto  筑波大学, 人間系, 助教 (40738580)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsバイオフィリア / 生命愛 / 環境教育 / 生物教育 / ディープ・エコロジー / 自然との一体化 / キャンベル生物学 / ウィルソン / 環境倫理 / 生態学
Outline of Final Research Achievements

Literature research has revealed the following. Environmental education practices where biophilia (love of nature) has been introduced are mainly based on ecological theory and environmental ethics. The biological education practice in which the biophilia has been introduced has various purposes such as scientific cognition, awareness of the value of biodiversity, and raising students independence to classes. Contents of class and the school stage that introduced the concept were diverse. In addition, as a result of the recognition survey on the biophilia hypothesis for junior high school students, it became clear that the students judged about the pros and cons of the biophilia hypothesis based on their pet rearing experience and family’s preference for life. Furthermore, it was suggested that contact with the familiar nature of the schoolyard activates the biophilia.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アメリカを中心として、バイオフィリア(生命愛)の概念を導入した環境教育、生物教育の多様な展開とその特質が明らかになったことより、生物教育において、環境倫理意識を高めるためだけでなく、生物学の授業への生徒の主体性や、科学的探究を通した科学的認知を高めるなど、多様な教育目的にバイオフィリアを活用できる可能性が示唆された。また、中学生への認識調査、授業実践の結果より、身近な動植物とのかかわり方と生徒の環境倫理意識・行動との関連が明確になった。これらの知見は、生徒が生態学を学びつつ環境倫理意識を高め、環境保全に寄与する態度を育成するような環境教育を開発する際に生かすことができ、その点で意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Contrast between Concepts to Promote Students’ Awareness of Environmental Ethics in Biological Education: Focusing on the Concept of Deep Ecology and Biophilia2018

    • Author(s)
      Yoko YAMAMOTO
    • Journal Title

      Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba

      Volume: 43 Pages: 17-29

    • NAID

      120006602199

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Introduction of “Experiences of Identification with Familiar Nature” to the Field of Ecology in High School Biology in Japan2018

    • Author(s)
      Yoko YAMAMOTO
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007840095

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカを中心としたバイオフィリアの概念を導入した初等教育の広まり -子どもの“Love of Nature”を引き出す教育プログラム-2017

    • Author(s)
      山本容子
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 31(6) Pages: 17-22

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] バイオフィリアの概念を導入した環境教育実践の多様性2018

    • Author(s)
      山本容子
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカを中心としたバイオフィリアの概念を導入した初等教育の広まり -子どもの“Love of Nature”を引き出す教育プログラム-2017

    • Author(s)
      山本容子
    • Organizer
      日本科学教育学会 北関東支部研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカの生物教育におけるバイオフィリアの概念の導入2017

    • Author(s)
      山本容子
    • Organizer
      日本生物教育学会第101回全国大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] バイオフィリアの概念を導入した環境教育の展開-アメリカ・カナダの事例を中心として-2016

    • Author(s)
      山本容子
    • Organizer
      日本理科教育学会第55回関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi