• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Reproduction of Basic Nature View of Modern Science in Science Education in Meiji Era

Research Project

Project/Area Number 16K13567
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokiwa University (2018)
Tokiwa Junior College (2017)
University of Tsukuba (2016)

Principal Investigator

Ohtaka Izumi  常磐大学, 人間科学部, 教授 (70176907)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords理科教育 / 基本的自然観 / 明治 / ドイツ / 近代科学 / グローバル化 / 近代科学の基本的自然観 / ドイツ科学教育論 / 理科教育学 / 近代科学の自然観 / 再生産
Outline of Final Research Achievements

In this study, the fundamental problem was elucidated, such as how the formation and reproduction of the basic view of nature in modern science were carried out in the introduction of German science education that began in and after the Meiji 10's, etc. As a result, the following findings were obtained.
First, in the westernization and standardization since the Meiji period, the transmission and reproduction of the basic natural view of modern science has been carried out, but there are still problems. Second, the transmission of the view of nature in modern science since the Meiji era is likely to reduce the potential contribution of Japanese traditional view of nature to scientific research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の理科教育、非西洋諸国の科学教育の充実を図る上で重要な次の諸点を指摘した。第一に、明治以来自然観の西洋化・標準化が推し進められてきたが、近代科学の基本的自然観の伝達・再生産には依然として問題を残していること。第二に、近代科学の基本的自然観の伝達は、科学研究における日本の伝統的自然観の独自の寄与可能性を低下させる懸念もあること。第三に、科学の教育、科学の研究活動において、母語が積極的な意味をもっていること。第四に、新学習指導要領解説理科編(2017)では「理科の見方・考え方」が強調・例示されているが、それらよりさらに基底的な近代科学の基本的自然観についてはまったく言及されていないこと。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] グローバル化と科学教育 -現状・課題・展望-2018

    • Author(s)
      大髙泉
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 42 Pages: 55-64

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバル化と科学教育-現状・課題・展望-2018

    • Author(s)
      大髙泉
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 研究関心と研究のバックヤード2017

    • Author(s)
      大髙泉
    • Journal Title

      教育学系論集

      Volume: 42 Pages: 77-85

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 図書紹介 柴一実著『戦後日本の小学校理科学習指導要領及び教科書の成立に関する研究』」2016

    • Author(s)
      大髙泉
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 65 Pages: 54-54

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル化する社会における科学教育を問う2016

    • Author(s)
      大髙泉
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分・大分県・大分市
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] これからの中学校理科授業のイメージづくり2018

    • Author(s)
      大髙泉
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      大日本図書
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 初等理科教育(分担執筆箇所:第1章 世界の初等理科教育の歴史)2018

    • Author(s)
      大髙泉、他
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083671
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi