• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Program of special education in Law-Related Education

Research Project

Project/Area Number 16K13572
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

HASHIMOTO YASUHIRO  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (70346295)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野坂 佳生  金沢大学, 法学系, 教授 (70377422)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords法教育 / 主権者教育 / 特別支援教育 / プログラム開発 / 特別支援学校 / 教材開発 / 特別支援
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop program of law-related education for children with disabilities.In this research, 1) After investigating the current state of law-related education for children with disabilities, 2) with the cooperation of the second Tokyo Bar Association and Gifu Prefecture Bar Association affiliated lawyers to achieve the research purpose The teaching materials were developed from the viewpoint of "collecting information necessary for selection and selecting candidates" and "selecting based on rational reasons", implemented at the lessons of school, and verified the students' comments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで皆無であった知的障害を持った子どもたちを対象とした日本の主権者教育=法教育の授業開発を行うことができ、かつ、その授業実践を行うことで、授業の有効性を検証することができた。特に、「選ぶために必要な情報を集め、候補者を選ぶ」授業では、「候補者を選ぶ」「その理由を答える」だけではなく、更に、「合理的に選ぶためにはどのような情報が必要なのか」を検討し、発言することを求める難易度の高い授業であったが、一定程度の教育効果を見取ることができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2016

All Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Presentation] 知的障害を持った子どもを対象とした主権者教育教材の開発・実践・検証-岐阜大学教育学部附属中学校養護学級の場合-2019

    • Author(s)
      橋本康弘・須本良夫・野川三徳
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校における主権者教育の在り方ー知的障碍をもった子どもたちを対象とした授業実践-2018

    • Author(s)
      橋本康弘、野坂佳生
    • Organizer
      日本公民教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 主権者教育カリキュラムの在り方-『民主主義の基礎・権威』の再評価2018

    • Author(s)
      橋本康弘、野坂佳生
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 発達障害白書2019年度2018

    • Author(s)
      日本発達障害連盟
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347202
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 法教育のフロンティア 「学力全国トップクラス」福井からの発信2016

    • Author(s)
      福井県法教育推進協議会
    • Total Pages
      111
    • Publisher
      日本文教出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi