• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on students' mistake in the social learing from the international perspectve

Research Project

Project/Area Number 16K13575
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNippon Sport Science University (2017-2018)
Hiroshima University (2016)

Principal Investigator

IKENO NORIO  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (10151309)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords社会科学習 / つまずき / 学習困難 / 質の向上 / 社会科教育 / 授業づくり / 比較研究
Outline of Final Research Achievements

This research has two characteristics. The first digs up the mistake that everybody experiences and is to accumulate it. The second is to guarantee that learning lets students continue. In other words learning develops it to a higher level by making sustained learning and is continuous by the learning and is to be able to let students convert it to an improvement-like thing.
Through the lesson observation in the world and Japan this research has collected the mistake of learning in a multifaceted scene of the learning of students in social classes, developed social studies classes to guarantee higher learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、(1)教育研究の具体的な対象を学習者の学習行動にすること、(2)学習者の行動結果によって、その結果を判断すること、(3)学習効果によって、学習の深化度が推定でき、学習者の学習度合いを決定し評価でき、さらにそれを改善する方策を見つけることができることである。
これらは社会的意義として、授業の改善から学習改善へと教育PDCAを転換させるものである。さらに、学力が低い子どもたち、学習速度が遅い子どもたち、また、障害を持つ子どもたちにつまずきを克服する方途を見出し、より高い学習を保証し、日本はもとより世界の学習を高いレベルに上げ、教育の在り方を変えるものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (7 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] ボストン大学(米国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 西南財経大学天府学院(中国)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] シカゴ大学実験学校の教育とその評価2018

    • Author(s)
      池野範男
    • Journal Title

      学習システム研究

      Volume: 第5号 Pages: 141-145

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中国における授業設計改善方略ー中学校地理の場合-2018

    • Author(s)
      魏思遥
    • Journal Title

      学習システム研究

      Volume: 第5号 Pages: 69-79

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Elementary Social Studies Lesson Study in Japan: Case Study of a 6th Grade Politics Unit2018

    • Author(s)
      池野範男
    • Journal Title

      The Jouranal of Social Studies Education

      Volume: 6 Pages: 61-72

    • NAID

      120006224790

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教科の構造に基づいた小学校社会科授業研究-知識の構造図と概念的枠組みを用いて-2018

    • Author(s)
      川口広美、城戸ナツミ、近藤秀樹、尾藤郁哉、高錦、福元正和、山口安司、兒玉泰輔、茂松郁弥、山本稜、吉川友則、神野幸隆、鈩悠介、池野範男
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 24 Pages: 83-92

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 討議活動に着目した中学校社会科地理授業研究―社会認識と市民的資質の一体的な育成を目指して―2018

    • Author(s)
      池野範男、石原光、高錦、福元正和、山口安司、 城戸ナツミ、近藤秀樹、尾藤郁哉、兒玉泰輔、茂松郁弥、山本稜、吉川友則、鈩悠介、神野幸隆、川口広美
    • Journal Title

      日本体育大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第1巻第1・2合併号 Pages: 95-111

    • NAID

      120006542850

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Elementary Social Studies Lesson Study in Japan2017

    • Author(s)
      Ikeno, Norio
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education

      Volume: 6 Pages: 61-72

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地理歴史科・公民科のアクティヴ・ラーニング-学びの質保証を考える-2016

    • Author(s)
      池野範男
    • Journal Title

      高等学校におけるアクティブ・ラーニングを問う

      Volume: ― Pages: 27-36

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 地理歴史科・公民科のアクティヴ・ラーニング-学びの質保証を考える-2016

    • Author(s)
      池野範男
    • Organizer
      日本教育方法学会第19回研究集会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学天王寺キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-02-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi