• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Lesson development study of Asian global education with class practices in Taiwan

Research Project

Project/Area Number 16K13576
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Ogawa Yoshikazu  広島大学, 教育学研究科, 教授 (90284223)

Research Collaborator ONODERA Kaori  
ISHIMORI Hiromi  
KANG Heeeun  
LI Jiaqi  
ISHII Kanako  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsグローバル教育 / アジア型 / 国際理解教育 / 授業実践 / 授業開発 / 台湾
Outline of Final Research Achievements

With the process of globalization, Asia has becoming an important network area of the world followed by the United States and Europe. Although Asia has different cultural and historical backgrounds, it is still possible to find loose commonality and solidarity that is different from other regions. Considering these points, I focused on ‘diversities’ and ‘commonalities’ in Asian countries and developed session contents (themes) for students to be able to acquire concrete knowledge and information. As a result, I derived the six themes of 'Founding Myth', 'Language and Culture', 'Values', 'Human Resource Development', 'Food Issues' and 'Environmental Issues.' Preparing five sessions for each theme, I was able to configure totally thirty session contents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル教育や国際理解教育の重要性は認識されているものの、その内容・方法は各学校及び各教員に委ねられており、またその実践は概ね断片的であり、系統性という点からカリキュラムの未整備状態にあると指摘されている。本研究はこの傾向に対処するため、つまり系統性のある授業実践を行うためにはどのようなコンテンツが相応しいかを考えようとするものである。仮に一回限りであるなら、例えば海外の姉妹校との交流を企画することも考えられる。ところが授業の系統性を考慮すれば、学習者に教えるべき個々の内容を具体的に、順を追って提供することが必要である。したがって本研究はグローバル教育授業の提案型研究として位置づけられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] グローバル人材育成のためのコンテンツ開発-高校生のアジア理解-2019

    • Author(s)
      小川佳万・姜姫銀
    • Journal Title

      学校教育実践研究

      Volume: 25 Pages: 139-146

    • NAID

      120006621719

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 中国の高級中学における「総合実践活動」の特徴-日本の「特別活動」と「総合的な学習の時間」との比較を通して-2018

    • Author(s)
      小野寺香・小川佳万
    • Journal Title

      教育システム研究

      Volume: 13 Pages: 339-350

    • NAID

      120006658337

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 世界の中の国際理解教育2017

    • Author(s)
      小川佳万
    • Journal Title

      国際教育

      Volume: 23 Pages: 80-83

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国の高等学校における中国理解教育-中国語科目の「文化教育」に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      姜姫銀・小川佳万
    • Journal Title

      中国研究論叢

      Volume: 17 Pages: 5-23

    • NAID

      40021423953

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国における「多文化教育」支援に関する一考察2017

    • Author(s)
      小川 佳万・姜 姫銀
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 23 Pages: 139-145

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 日本高校生-日本文化与高中文化-2019

    • Author(s)
      小川佳万
    • Organizer
      亜州共同体教育系列講座(Educational Tasks for the Formation of Asian Community) 中国・瀋陽師範大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 関於日本高中的思考(日本の高校教育)2017

    • Author(s)
      小川佳万
    • Organizer
      亜州共同体教育系列講座(Educational Tasks for the Formation of Asian Community)中国・東北大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 『台湾での授業実践を伴ったアジア型グローバル教育の授業開発研究』(30回分の授業案を示した報告書)2019

    • Author(s)
      小川佳万(編)
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      広島大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi