• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Development of a Competency Model for Generic Competences specific to History Education

Research Project

Project/Area Number 16K13577
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShimane University (2018-2019)
Saga University (2016-2017)

Principal Investigator

Utsunomiya Akiko  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40611546)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原田 信之  名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (20345771)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsコンピテンス・モデル / 21世紀型能力 / 汎用的能力 / 日本とドイツの歴史教育学 / 日本とドイツの一般教育学 / 21世紀型能力 / 日本とドイツの一般教育学研究 / 日本とドイツの歴史教育学研究 / 一般教育学 / 歴史教育学 / 教育学 / 教科教育学 / 各教科の教育
Outline of Final Research Achievements

This study develops a competency model for Generic Competences specific to history education by analyzing the application of a German model to Japanese pedagogical research. The model draws on the findings of comparative studies of competency models used for general education and history education in Germany and highlights correlations and the level of cooperation between the two disciplines.
We conducted a comparative analysis of the competency models applied to general education and history education in Germany in 2016. In 2017, we completed a second study that compared the competency research on these disciplines in Japan and Germany. We independently investigated a competency model for research on history education in Germany in 2018. Thereafter, in 2019 we conducted a comparative study of these models to develop a competency model specific to history education in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義の第1は、ドイツの一般・歴史教育学研究におけるコンピテンス・モデルを包括的・総合的に明らかにしている点である。第2は、ドイツのコンピテンス・モデルを一般・歴史教育学研究の両面から考察している点である。第3は、一般教育学研究と歴史教育学研究の両面から日本の歴史教育固有のコンピテンス・モデルを開発した点である。第4は、開発したコンピテンス・モデルに基づいて歴史授業を開発した点である。歴史教育固有のコンピテンス・モデルとそれに基づいた歴史授業の開発が本研究の独自性であり、挑戦的な取り組みとなっている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) Book (9 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ルツェルン教育大学(スイス)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 横断的・縦断的な接続を図る生活科の再構築 -ノルトライン・ヴェストファーレン州事実教授レアプランを手がかりに-2020

    • Author(s)
      原田信之・酒井達哉・宇都宮明子
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科『人間文化研究』

      Volume: 第33巻 Pages: 36-63

    • NAID

      120006826623

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科学習指導要領におけるアウトカム志向への転換に関する考察-FUER歴史意識プロジェクトのコンピテンス・モデルに基づいて-2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『日本教科教育学会誌』

      Volume: 第42巻第2号 Pages: 13-23

    • NAID

      130007980871

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グループプロジェクトを取り入れた授業開発のための予備的実践研究―課題意識を高める導入段階の設定に焦点化して-2019

    • Author(s)
      白根奈巳・原田信之
    • Journal Title

      『学校教育研究』

      Volume: 第34巻 Pages: 148-159

    • NAID

      40022319904

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科学習指導要領におけるアウトカム志向への転換に関する考察-FUER歴史意識プロジェクトのコンピテンス・モデルに基づいて-2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 42巻2号

    • NAID

      130007980871

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「中学校の総合的な学習の時間を中核としたカリキュラム・マネジメント」2019

    • Author(s)
      三島晃陽・原田信之
    • Journal Title

      『せいかつか&そうごう』

      Volume: 26号 Pages: 28-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 【翻訳】コンピテンス志向の歴史授業 -ペーター・ガウチ教授初来日記念講演会-2018

    • Author(s)
      ペーター・ガウチ(著)原田信之・宇都宮明子(訳)
    • Journal Title

      名古屋市立大学人間研究科『人間文化研究 』

      Volume: 第29巻 Pages: 227-250

    • NAID

      120006682898

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 歴史意識を育成する歴史教育論に基づいた日本史授業開発-鎌倉時代の単元を事例に-2018

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『佐賀大学教育学部研究論文集』

      Volume: 第2巻第2号 Pages: 19-35

    • NAID

      120006990471

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 歴史意識を育成する歴史教育論の構築に関する考察-日独の歴史教育学研究の検討を通して -2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『佐賀大学教育学部研究論文集』

      Volume: 第2巻第1号 Pages: 1-14

    • NAID

      120006990504

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 世界の学力調査―諸外国の学力ガバナンスと学力調査-第4回ドイツにおける学力調査-2017

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      Synapse

      Volume: 第58巻 Pages: 40-45

    • NAID

      40021392787

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科書通りではない教科書を創り続けてきた生活科教科書2017

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      教科書ファーラム

      Volume: 第18巻 Pages: 68-70

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「ハッティのメタ分析の結果に〇〇はどう向き合うべきか」(自主企画セッションⅡ教育における『エビデンス』を取り巻く論争点-ジョン・ハッティの研究をどう読むか-2019

    • Author(s)
      原田信之
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] スイスドイツ語圏における歴史教師のビリーフ研究に関する考察-日本でのビリーフ調査の実施に向けて-2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「シャラン&シャランのグループ・プロジェクトに焦点化した授業プログラム開発のための予備的研究-他者を尊重する行為の表現方法について-」2018

    • Author(s)
      白根奈巳・原田信之
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「グループ・プロジェクト法を用いた協同学習プログラムの開発-小学校、専門学校における実践と効果について-」2018

    • Author(s)
      白根奈巳・原田信之
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史意識を育成する歴史教育論の構築に関する考察 -日独の歴史教育学研究の考察を通して-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史意識を育成する歴史教育論に基づいた日本史授業開発 -鎌倉時代の単元を事例に-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学力調査を生かしたカリキュラム評価のあり方-ドイツとの比較を通して-2017

    • Author(s)
      原田信之
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習に何が最も効果的か-ジョン・ハッティ『可視化された学習』が示唆するもの-2017

    • Author(s)
      原田信之
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「汎用的能力の育成を可能にする歴史教育固有のコンピテンス・モデル開発研究」研究成果報告書2020

    • Author(s)
      宇都宮明子・原田信之
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      冊子印刷工房
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] The Teaching of the History of One's Own Country2020

    • Author(s)
      Nadine Fink, Markus Furrer, Peter Gautschi, Akiko Utsunomiya, Nobuyuki Harada, Sabrina Moisan,
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      Wochenschau Verlag
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「社会的な見方・考え方の基礎を育成するドイツの幼児・初等教育カリキュラム」名古屋市立大学特別研究奨励費研究成果報告書2019

    • Author(s)
      原田信之・宇都宮明子
    • Total Pages
      100
    • Publisher
      冊子印刷工房
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 学校管理職養成講座2018

    • Author(s)
      篠原 清昭、学校管理職養成研究会
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083770
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] カリキュラム・マネジメントと授業の質保証2018

    • Author(s)
      原田 信之、田村 知子、森 久佳、冨田 福代、細尾 萌子、渡邊 あや、野澤 有希、池田 充裕
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830242
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] PISA後のドイツ歴史教授学2017

    • Author(s)
      H.J.パンデル著、原田信之監訳、宇都宮明子訳
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      デザインエッグ
    • ISBN
      9784865439977
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教科教育学研究の可能性を求めて2017

    • Author(s)
      原田智仁、關浩和、二井正浩(編著)
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 環境教育学の基礎理論―再評価と新機軸―2016

    • Author(s)
      今村光章(編著)
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      法律文化社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] これからの学校教育を担う教師を目指すー思考力・実践力アップのための基本的な考え方とキーワード2016

    • Author(s)
      日本学校教育学会編
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 国際共同研究プロジェクト 「自国の歴史をどう伝えるか:中等段階の歴史授業における国際的な展望性の比較分析」2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi