• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Program of Moral Education in Cooperation with Students' Families

Research Project

Project/Area Number 16K13579
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

Suzuki Atsushi  大分大学, 教育学部, 准教授 (70634484)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉田 浩崇  広島大学, 教育学部, 准教授 (10633935)
杉原 薫  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (60610897)
山口 裕毅  環太平洋大学, 次世代教育学部, 講師 (50735272)
渡邉 満  広島文化学園大学, 人間健康学部, 教授 (30127740)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords道徳教育 / ドイツ / フランス / イギリス / アメリカ / 道徳・市民教育 / 市民性教育 / 学校と保護者の連携 / イギリスでの学校訪問調査 / アメリカでの学校訪問調査 / 教育制度 / カリキュラム / 教育学 / 家庭
Outline of Final Research Achievements

In this research, firstly, we analyzed the efforts and academic discussions in the United States, the United Kingdom, Germany and France, and tried to clarify how schools conduct moral education in collaboration with parents. Secondly, we investigated how to secure the competence of teachers for moral education in these countries, and examined the way of moral education in cooperation with parents. Surveys in each country have revealed that teachers in these countries are engaged in moral education in collaboration with each other and in cooperation with parents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の道徳教育研究はこれまで主に「道徳の時間」のみに目を向ける一方、学校全体での取り組みや保護者との連携をについては十分に考慮してこなかった。だが、本研究の成果に基づくならば、これまで「道徳の時間」や「教科としての道徳」を設けてこなかった国々も、一部の教科・領域の時間を核としながら、担任以外の学校スタッフや保護者をも巻き込みつつ、学校全体で道徳教育に取り組む仕組みを設けていることが明らかとなった。本研究は、これまで「道徳の時間」にその関心を限定しがちであったわが国の道徳教育研究の研究対象を広げることの重要性を示すものでもあり、従来の研究を補完しうる新たなアプローチの必要性が明らかとなった。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] フランスの初等・前期中等教育段階における道徳・市民教育に関する研究ノート2020

    • Author(s)
      鈴木 篤、杉原 薫、山口 裕毅
    • Journal Title

      大分大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 37 Pages: 97-109

    • NAID

      40022237135

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツの基礎学校における市民性育成に関する一考察―教育活動全体を通じた道徳性涵養に焦点をあてて―2019

    • Author(s)
      杉原 薫、鈴木 篤、山口 裕毅
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 65 Pages: 215-220

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間における「主体的・対話的で深い学び」に関する一考察ー異なる多様な他者との対話の実現に向けて―2019

    • Author(s)
      山中翔・山内優佳・渡邉満・坂越正樹・中尾豊喜
    • Journal Title

      広島文化学園大学紀要『人間健康学研究』

      Volume: 2 Pages: 31-44

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会成員の多様化状況における道徳教育の在り方に関する検討 : N.ルーマンの道徳理論を手がかりに2019

    • Author(s)
      鈴木 篤
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86 (2) Pages: 262-274

    • NAID

      130007728456

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多元的社会における学校教育実践に関する考察―英国の事例から―2019

    • Author(s)
      山口 裕毅、杉原 薫、鈴木 篤
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 64 Pages: 701-706

    • NAID

      40021870863

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「自由と責任」を考えさせる道徳授業の注意点と可能性 : 「うばわれた自由」の事例を手がかりに2018

    • Author(s)
      山口 裕毅 , 鈴木 篤
    • Journal Title

      道徳教育方法研究

      Volume: 24 Pages: 11-20

    • NAID

      40021857230

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国のシティズンシップ教育の振興と展開2016

    • Author(s)
      山口裕毅
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 62

    • NAID

      40021171277

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] フランスの初等・前期中等教育段階における道徳・市民教育に関する一考察2019

    • Author(s)
      鈴木 篤、杉原 薫、山口 裕毅
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの基礎学校における市民性育成に関する一考察2019

    • Author(s)
      杉原 薫、鈴木 篤、山口 裕毅
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 多元的社会における学校教育実践に関する考察―英国の事例から―2018

    • Author(s)
      山口 裕毅、杉原 薫、鈴木 篤
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Challenges Faced by Citizenship Education in Japan: An Overview of Policies and Practices for Enhancing Cooperation between Teachers and Parents2017

    • Author(s)
      山口裕毅
    • Organizer
      International Conference for Education and Democratic Citizenship (ICEDC) 11th Annual Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英国のシティズンシップ教育の振興と展開2016

    • Author(s)
      山口裕毅
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 井藤元編著『ワークで学ぶ道徳教育【増補改訂版】』(該当章「道徳の授業で話し合いは成立するのだろうか?積み上がる話し合いの条件を探る」)2020

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779514487
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 上地完治ら編『道徳教育の理論と実践』(該当章「第15章 いじめ問題と道徳教育」)2020

    • Author(s)
      渡邉満
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623086003
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi