• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of usefulness of objective structured practice examination in teacher training stage

Research Project

Project/Area Number 16K13585
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShumei University

Principal Investigator

TERAMAE Hiroki  秀明大学, 学校教師学部, 准教授 (90599028)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 片山 豪  高崎健康福祉大学, 人間発達学部, 教授 (60635754)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords客観的実験技能試験 / OSPE / 教員養成 / 理科実験 / 理科教員養成
Outline of Final Research Achievements

In teacher training, in addition to teaching skills and curriculum development, students who wish to be science teachers for secondary schools and students who are interested in primary teachers are required to master skills of science experiments. Also in the recruitment screening exams for public school teachers, there are local governments that impose practical exams of science experiments and observations, so the applicants must obtain such skills as teachers.
In this study, we developed the Objective Structured Practical Examination (OSPE) for students in the teacher training stage. In particular, in elementary and junior high school, we worked on the evaluation of experimental skill tests for microscopes used in all grades, and verified the validity of test items and evaluation methods from trial tests. As a result, it became clear that the variation of scoring by evaluators was small, and the usefulness as an experimental skill test was suggested.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員を志望する学生が減少していると言われており,教員採用選考試験の倍率も下がっている自治体が多い。ベテラン層の教師も減りつつあり,地域や学校内で受け継がれてきた教員の実験技能も一定の水準を維持するのが難しい状況にある。初任者が一人で理科を指導しているという学校も存在し,教員養成段階で確実な力をつけることが望まれている。本研究では,教員養成段階で身に付けておくべき実験技能を評価し,各学生の状況を把握し,課題を見つけ,対応することが可能となる。こうした試験を実施することにより,理科教育の充実を図り,安全な理科実験を行い,次世代を担う子供たちに適切な指導ができる教員養成につなげることが可能となる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 小学校教員における理科実験の技能に関する基礎的研究 ── 教職課程で学んでおきたい実験技能──2018

    • Author(s)
      片山 豪
    • Journal Title

      高崎健康福祉大学紀要

      Volume: 17 Pages: 53-64

    • NAID

      40021539682

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 動物の頭骨の3Dモデリングと3Dプリンタ造形物の教材化2017

    • Author(s)
      中川舜介・寺前洋生
    • Organizer
      日本生物教育学会第101回全国大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2017-01-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成段階における理科実験の質を保証する取り組み2017

    • Author(s)
      寺前 洋生,越田 澄人
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員養成課程における客観的実験技能試験(OSPE)の試み2017

    • Author(s)
      片山 豪
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中・大連携による科学力向上プロジェクト  複数校の生徒を対象とした取り組み2016

    • Author(s)
      寺前洋生,中川舜介,内潟雅仁,金子智子,遠藤昭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第55回関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 遺伝に関する科学リテラシーの向上について  メダカのDNA鑑定を用いた実験教室から2016

    • Author(s)
      勘解由 雅嗣,寺前 洋生
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 思考と試行を繰り返す実験教室の実践  玉子の凝固温度の違いから2016

    • Author(s)
      鈴木雄貴,寺前洋生
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 3Dスキャナーを用いた3D理科教材開発  1人1つの頭蓋骨モデルを目指して2016

    • Author(s)
      中川舜介,寺前洋生
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi