• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interdisciplinary Research about the Concept onf "race" and "ethnicity" in Anthropology and Pedagogy

Research Project

Project/Area Number 16K13587
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

Kyoko NAKAYAMA  帝京大学, 教育学部, 教授 (50411103)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords人種・民族 / 概念 / 文化人類学 / 教科書 / 教員 / 授業 / 人種 / 民族 / 認識 / 参与観察 / 創られる伝統 / 授業づくり / 作られる伝統 / 文化人類学と教育 / 学際的研究 / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

Historically, teachers in Japan have taught “race” and “ethnicity” through an unchanging viewpoint essentially establishing the terms as a concept. In this study, I first surveyed how “race” and “ethnicity”have been expressed in social studies textbooks since the 1870s, and researched the actual situation of understandings and recognitions concerning the words among students and teachers. Second, I found and analyzed lesson plans from the US and Australia that included the contemporary theory of anthropologists about “race”. Third, I examined the recognition and understandings about “race” and “ethnicity” among Chamorro in Guam and the Mariana islands since they have been ruled under colonialism for 400years and their situation is hybrid. I organized the research team with researcher and teachers. We developed the teaching methods and materials and gave a lecture at a teacher training conference.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで日本では文化人類学の研究成果は、歴史学や科学などの他の学問と比べて、学校教育にあまり反映されてこなかった。そして、教師の思考や教材の内容は学問の進展とは乖離していた部分があった。それは文化人類学と教育をつなぐ学際的な研究や実践の試みが不十分であったからである。
多文化社会が進展し、地域や学校には多様な風貌や文化的背景の人々が混在する中で、日本人が未だにもつ「人種」という概念が、差別意識を助長しかねない。本研究により日本の教育に文化人類学の研究成果が反映され、人類の様相に関して進んだ理解をもつ外国の教育事例に学び、児童生徒、教員の意識改革に貢献できるという社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Pa'a Taotao Tano, Guam(米国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Pa'a Taotao Tano(United States, Guam)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Pa'a Taotao Tano(United States, Guam)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 博物館企画展示『南の楽園マリアナ諸島の真実』を創る-大学における国際理解教育実践2019

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学総合博物館館報

      Volume: 2 Pages: 34-41

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] グアムと日本をつなぐ教育実践-ポストコロニアルな視点にたった小学校における先住民学習の実践-2017

    • Author(s)
      居城勝彦・東優也・中山京子
    • Journal Title

      東京学芸大学附属学校研究紀要

      Volume: 44 Pages: 147-157

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 2016年グアム・太平洋芸術祭にみる教育とアイデンティティの育成-チャモロアイデンティティの覚醒とチャモロダンス-2017

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 5 Pages: 109-119

    • NAID

      120006398251

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 文化人類学をどう教室に持ち込むか-文化人類学からの実践例-2018

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本文化人類学会関東地区研究懇談会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会科における「文明」の取り扱い-太平洋の視点を導入する-2018

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回全国研究大会シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 博物館企画展示『南の楽園マリアナ諸島の真実』を創る-大学における国際理解教育実践-2018

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第28回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦争の記憶と対峙する若い教師の葛藤-グアム先住民族チャモロの戦争の記憶と向き合う-2016

    • Author(s)
      中山京子・相澤杏子
    • Organizer
      第17回韓国国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      延世大学
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成系大学で育成すべき資質・能力と国際理解教育―グアム先住民族チャモロとつながる活動を事例に-2016

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第26回研究大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] グアムと日本をつなぐ教育実践―ポストコロニアルな視点にたった小学校における先住民学習の実践―2016

    • Author(s)
      中山京子・居城勝彦・東優也
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第26回研究大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] グアム・チャモロダンスの挑戦-失われた伝統・文化を再創造する-2018

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750347124
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 大学における海外体験学習への挑戦2017

    • Author(s)
      小島進・藤原孝章
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512018
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-02-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi