• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Curriculum Development Using the Self-Assessment System of Classroom Competencies

Research Project

Project/Area Number 16K13588
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAkita Prefectural University (2018-2019)
Kanazawa Institute of Technology (2016-2017)

Principal Investigator

Itoh Daisuke  秋田県立大学, 総合科学教育研究センター, 准教授 (40440961)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 博之  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (20207137)
鈴木 一成  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (50736767)
磯部 征尊  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70736769)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学級経営 / 学級力 / 可視化 / プロジェクト学習 / カリキュラム開発 / 教員研修 / 特別活動 / 道徳科 / 教員研究
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to design and develop curriculum using the improved self-assessment system for classroom competencies. The following research tasks were carried out. 1) Improving self-assessment system for classroom competencies based on segmentation of R-PDCA cycle; 2) Curriculum development and investigation of its effects using improved self-assessment system for classroom competencies; 3) Designing and making the cartoon materials to develop classroom management skills; 4) Holding in-service teacher workshops and forum using the designed materials throughout research period.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,学級力向上プロジェクトの教育内容に関する考察をカリキュラム開発の視点から見直し,学級力セルフ・アセスメントシステムの改善を行った.また,社会教育においては,教員向けの研修用教材と研修プログラムについて,教育する際の考え方が次の若手世代にどのように影響するかについて,研修会や各種フォーラム等での企画・実施・考察を通して,次世代に対応した学級力向上プロジェクトを解明しようとしている所にその特長がある.これにより,従来の手法を発展させ,学級経営力の育成を行う学級力向上プロジェクトを体系化させたところに社会的な意義がある.

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小学校中学年における学級力と学校生活スキルの関連-学級開きと完成期の学級力の変容に注目して-2019

    • Author(s)
      伊藤大輔、磯部征尊、鈴木一成、田中博之
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET19-5 Pages: 181-186

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「自分が好き,仲間・学校が好き,地域が好きな子供」を育てるカリキュラムマネジメントに関する研究2019

    • Author(s)
      大山和則、倉本哲男、伊藤大輔、磯部征尊
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET19-5 Pages: 103-110

    • NAID

      40022209113

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学級力向上プロジェクトの指導法に関する研究(2)-小学校高学年の学級力の構造に注目して-2019

    • Author(s)
      伊藤大輔、磯部征尊、鈴木一成、田中博之
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET19-1 Pages: 293-300

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学級力向上プロジェクトの指導法に関する研究(1)-小学校中学年の学級力の構造に注目して-2018

    • Author(s)
      伊藤大輔、磯部征尊、鈴木一成、田中博之
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET18-5 Pages: 291-298

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 達成動機が学級集団に及ぼす影響-中学校版学級力の分析を手がかりとして-2018

    • Author(s)
      伊藤大輔、渡津光司、磯部征尊、田中博之
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET18-1 Pages: 173-180

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] マンガを用いた教員研修教材の評価と展望-学級力向上プロジェクトを事例として-2018

    • Author(s)
      渡津光司、磯部征尊、伊藤大輔、田中博之
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET18-1 Pages: 379-386

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学級力向上プロジェクトの学習指導に関する一考察-中学校版学級力アンケートの分析を手がかりとして-2017

    • Author(s)
      伊藤大輔、渡津光司、磯部征尊、田中博之
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET17-5 Pages: 167-174

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] マンガを用いた教員研修教材の提案と評価―学級力向上プロジェクトを事例として―2016

    • Author(s)
      渡津光司・磯部征尊・伊藤大輔・田中博之
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET16-5 Pages: 9-16

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校版学級力アンケートの信頼性・妥当性の検討2016

    • Author(s)
      伊藤大輔・渡津光司・磯部征尊・武田弦・田中博之
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET16-5 Pages: 147-150

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 教職大学院プログラムのカリキュラムマネジメント-名古屋市・愛知県教育委員会との協働プロジェクトを中心として-2019

    • Author(s)
      磯部征尊・伊藤大輔・倉本哲男
    • Organizer
      日本学校改善学会 2019 大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学級力セルフ・アセスメントシステムを活用した小学校プログラミング教育の試み2018

    • Author(s)
      川浦友裕、高畠隆蔵、伊藤大輔、磯部征尊
    • Organizer
      日本産業技術教教育学会 第33回情報分科会(岡山)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校・高等学校における学級力向上プロジェクトの新展開に向けて―チェンジラボラトリーとしてのスマイル・タイムの構想―2017

    • Author(s)
      伊藤大輔
    • Organizer
      活動理論学会春季研究会
    • Place of Presentation
      関西大学梅田キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 若手教員の学級マネジメント力が伸びる!2018

    • Author(s)
      田中博之[編著]
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760839063
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] マンガで学ぼう!アクティブ・ラーニングの学級づくり:クラスが変わる 学級力向上プロジェクト2017

    • Author(s)
      磯部征尊 (編著), 伊藤大輔 (編著), 田中博之 (監修), 武田弦(マンガ)
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760834198
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi