• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Professional Development for Preservice Teachers Through "School Internships" and Development of an Evaluation Index

Research Project

Project/Area Number 16K13590
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOkinawa University

Principal Investigator

Uechi Koichi  沖縄大学, 地域研究所, 特別研究員 (60635275)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 嘉数 健悟  沖縄大学, 人文学部, 准教授 (50612793)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教師志望学生 / 学校インターンシップ / 協働 / 教職インターンシップ / 評価指標 / 連携協働 / 力量形成 / 教員養成
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to clarify what kind of influence the experience of “school internship” has on the professional development of the preservice teacher and to develop an evaluation index. Furthermore, we also examined the results and issues regarding environmental improvement by establishing a system of cooperation between the Board of Education, schools, and university, and aimed to propose its measures as well. As a result, it became clear that preservice teachers came to be able to communicate effectively with students through “school internships”, and by observing classes over the long term, preservice teachers deepened their understanding about the teaching skills of teachers in the field. In addition, we pointed out that it is necessary to consider the nature of collaboration between the three parties (the university, the Board of Education, and the schools), how they jointly conduct not only “school internship” programs, but also quality assurance in teacher education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の最大の特徴は,大学と教育委員会,学校現場との連携,協働により「学校インターンシップ」を実施し,教師志望学生の「力量」形成の実態と評価指標の開発を行ったことである。特に,「学校インターンシップ」の実施に際して,大学と教育委員会,学校現場との密な連携が図られることで,協働して未来の教師を育てていけるような仕組みが構築されたことは大きな意義があると考えられる。また,「学校インターンシップ」の導入が検討されている中で,その内容を検討するための基礎資料を提供できたと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Int'l Joint Research] The University of Kansas/Department of Curriculum & Teaching(米国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] National Institute of Education(シンガポール)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 主体的・対話的に学ぶ力を育む授業実践-「感想シート」への記述内容の分析を通して-2019

    • Author(s)
      上地幸市・嘉数健悟
    • Journal Title

      教職実践研究

      Volume: 9 Pages: 17-23

    • NAID

      120007186446

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践的指導力の基礎を培う「教職インターンシップ実践」の在り方-学校と大学の協働による実践を通して-2019

    • Author(s)
      上地幸市・嘉数健悟
    • Journal Title

      沖縄大学人文学部紀要

      Volume: 22 Pages: 69-76

    • NAID

      120007125427

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師志望学生の力量形成を目指した「教職インターンシップ」の在り方につい て-教育委員会・学校・大学の連携に着目して-2019

    • Author(s)
      嘉数健悟・上地幸市・仲嶺香代
    • Journal Title

      教職実践研究

      Volume: 9 Pages: 25-32

    • NAID

      120007186445

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の資質能力の形成を目指した大学と関係機関との連携のあり方について‐A市教育委員会の取り組み‐2017

    • Author(s)
      嘉数健悟・上地幸市
    • Journal Title

      沖縄大学人文学部紀要

      Volume: 19 Pages: 119-124

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 教育委員会・学校との連携による「教職インターンシップ」の在り方2018

    • Author(s)
      嘉数健悟・岩田昌太郎・濱本想子・白石智也
    • Organizer
      日本教科教育学会第44回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実習との役割を明確にした「学校インターンシップ」の在り方-教育委員会・学校・大学との連携を通して-2018

    • Author(s)
      嘉数健悟
    • Organizer
      平成30年度教師力向上フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 初任保健体育教師が直面する保健授業の実践について抱える課題-一学期の課題に着目して-2017

    • Author(s)
      嘉数健悟
    • Organizer
      日本保健科教育学会第2回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] シンガポールにおける体育教員養成カリキュラムの調査‐インタビュー調査を中心として‐2016

    • Author(s)
      嘉数健悟
    • Organizer
      第36回日本スポーツ教育学会大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-02-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi