• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the Portable Eyes Sharing System of Severe Motor Disabilities to support communication in living space.

Research Project

Project/Area Number 16K13597
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Miyaji Koichiro  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40350813)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邉 流理也  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (40750120)
Research Collaborator Shimada Hideaki  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords重度肢体不自由 / コミュニケーション支援 / 視線 / 遠隔共有 / ゴーグル型アイカメラ / ICT / デジタルファブリケーション / アイカメラ / 視線活用指導 / 肢体不自由 / 医療・福祉 / 生理心理学 / 特別支援教育 / アシスティブ・テクノロジー
Outline of Final Research Achievements

A system that uses goggle type eye-cameras to measure what and how a child with severe physical disabilities sees and to shares it with mobile devices possessed by others (Portable Eyes Sharing System; PESS) we tried to develop. It was possible to receive any of the gaze frequency and gaze duration at a level that can be analyzed. In the simple array of figures and word search task, the wearer's search target could be read accurately. But the picture where the illustration was arranged at random was difficult to read the gaze. It is necessary to train how to read. For the use of PESS in children with severe physical disabilities, the use of an eye camera has become possible by creating goggles with a 3D printer and 3D scanner. In addition, we could estimate to some extent what children with severe physical disabilities were trying to see on the blackboard by PESS. It is necessary to study about calibration in the future, but the possibility of communication by PESS was shown.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

PESSは重度肢体不自由児と共同生活者とのコミュニケーションにおいて,従来の視線を用いたATとは異なる,新しいコミュニケーションを提供できる可能性が示された.2015年9月には「医療機関における電波利用の推進に関する検討の開始」(総務省)が公示されており,最重度の障害児が生活する病院等でも今後の活用が期待される.
また本研究では,個別の重度肢体不自由児の姿勢や頭部形状に対応したアイカメラ用ゴーグルについて,デジタルファブリケーションを用いた非接触かつ安価な作成法を開発した.この技術は様々な身体部位における補助具作成にも活用できるため,肢体不自由児の教育,福祉の現場での幅広い活用が期待される.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 重度肢体不自由児のためのアイカメラ用ゴーグル開発に関する基礎研究―デジタルファブリケーションを活用した個人用ホルダの作成―2017

    • Author(s)
      宮地弘一郎,蛭田直,渡邉流理也,村松浩幸
    • Journal Title

      人間学研究

      Volume: 16 Pages: 37-45

    • NAID

      120007099808

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 脊髄性筋萎縮症Ⅰ型児における,スイッチの活用に関する事例研究 : 空圧スイッチの改良およびスイッチの機能理解のための教材開発2017

    • Author(s)
      宮地弘一郎,前田菜々子,糀谷由真
    • Journal Title

      教育実践研究

      Volume: 16 Pages: 179-188

    • NAID

      40021373845

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 脳性麻痺(3):脳性麻痺に係る包括概念と関連障害2017

    • Author(s)
      田巻義孝,堀田千絵,宮地弘一郎,加藤美朗
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 10 Pages: 157-170

    • NAID

      120007100876

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 脳性麻痺(4):筋ジストロフィ,先天性ミオパチ, 代謝性ミオパチ2017

    • Author(s)
      田巻義孝,堀田千絵,宮地弘一郎,加藤美朗
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 10 Pages: 171-194

    • NAID

      120007100877

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 重症心身障害児の自発運動を促す映像空間に関する検討2018

    • Author(s)
      宮地弘一郎,津瀬直彦,堅田明義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 脊髄性筋委縮症Ⅰ型児の顔の運動と数概念の学習に関する検討2018

    • Author(s)
      川隅菫,宮地弘一郎
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 重症心身障害児を対象とした映像空間の継続的効果2017

    • Author(s)
      津瀬直彦,宮地弘一郎
    • Organizer
      日本特殊教育学会55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 重度重複障害児の刺激受容評価としての瞬目指標2017

    • Author(s)
      宮地弘一郎
    • Organizer
      日本心理学会81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アイカメラを用いた新しい補助・代替コミュニケーション(AAC)のための基礎的検討―生活場面の視線情報共有システムの検討―2017

    • Author(s)
      宮地弘一郎,渡邉流理也
    • Organizer
      中部人間学会17回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 重症心身障害児(者)に対する映像を使用した多重感覚環境の効果(1) ―心拍及び瞬目を用いた検討―2016

    • Author(s)
      津瀬直彦,宮地弘一郎,渡邉流理也
    • Organizer
      日本特殊教育学会54回大会
    • Place of Presentation
      新潟日報 メディアシップ(新潟県)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 重症心身障害児(者)に対する映像を使用した多重感覚環境の効果(2) ―映像コンテンツと行動との関連性を中心に―2016

    • Author(s)
      宮地弘一郎,渡邉流理也,津瀬直彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会54回大会
    • Place of Presentation
      新潟日報 メディアシップ(新潟県)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi