• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study in model of information and communication accessibility from the viewpoint of cognitive characteristics for deaf and hard of hearing students

Research Project

Project/Area Number 16K13601
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionGunma University (2018)
Kyushu University (2016-2017)

Principal Investigator

KAI Sarasa  群馬大学, 教育学部, 研究員 (40589636)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords聴覚障害学生 / 認知特性 / セルフアドボカシー / 情報保障 / 聴覚障害児・者 / 合理的配慮 / エビデンス
Outline of Final Research Achievements

In this study we investigated the assessment of cognitive characteristics and self-advocacy for students with deaf and hard of hearing. The research methods included the interviews and the questionnaires, deaf and hard of hearing students, the supporters for deaf and hard of hearing students and hearing students of training regarding information accessibility skills. As a results, the investigation revealed aspect of cognitive characteristics and self-advocacy of students with deaf and hard of hearing. These results suggest that we should examine an index of the assessment scale of support needs, cognitive characteristics, and self-advocacy for students with deaf and hard of hearing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

聴覚障害学生の高等教育機関への進学が増加している現在,聴覚障害学生の認知特性やセルフアドボカシースキルに応じた情報保障を提供することも求められよう。聴覚障害学生の認知特性,セルフアドボカシー等を把握することは合理的配慮提供の元になるエビデンス抽出に繋がることが期待される。聴覚障害の程度や生育環境等によって言語獲得や生活体験に大きな個人差があり,コミュニケーション手段は様々である(村瀬,2003等)。聴覚障害者のコミュニケーション・情報保障に対するニーズの多様性を他者が普遍的に理解することは容易ではない(吉田,2008)ため、聴覚障害に応じた認知特性等の把握のアセスメント方法も求められよう。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] アクセシビリティ支援を担うピア・サポーター学生の学びのプロセスー知的理解の観点からみた「障害」の 意識変容2018

    • Author(s)
      甲斐更紗・面高有作・田中真理
    • Journal Title

      基幹教育

      Volume: 4 Pages: 23-42

    • NAID

      120006454409

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 基幹教育における障害学生支援の現状と課題2018

    • Author(s)
      面高有作・横田晋務・甲斐更紗・田中真理
    • Journal Title

      基幹教育

      Volume: 4 Pages: 123-135

    • NAID

      120006454416

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクセシビリティ支援を担うピア・サポーター学生の学びのプロセス知的理解の観点からみた「障害」の意識変容2018

    • Author(s)
      甲斐更紗・面高有作・田中真理
    • Journal Title

      基幹教育

      Volume: 4 Pages: 23-42

    • NAID

      120006454409

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] アイデンティティ再構築から考える『ろう・難聴者のこころの健康』2019

    • Author(s)
      甲斐更紗
    • Organizer
      群馬大学公開講座「手話で学ぶろう者学」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己評価の観点からみた情報アクセシビリティ支援を担うピア・サポーター学生育成2018

    • Author(s)
      甲斐更紗・面高有作・横田晋務・田中真理
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会第4回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アイデンティティの再構築によるこころの健康について2018

    • Author(s)
      甲斐更紗
    • Organizer
      福岡県聴覚障害者協会青年部&九州ろう学生懇談会合同企画
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害学生の意思表明支援 プロセスの観点からみた 紛争予防のための建設的な対話2017

    • Author(s)
      甲斐更紗
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会第3回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害学生の意思表明を促す支援担当教職員の働きかけ2017

    • Author(s)
      有海順子・益子徹・甲斐更紗・吉川あゆみ・松崎丈・池谷航介・太田琢磨・木谷恵・萩原彩子・中島亜紀子・平良悟子・白澤麻弓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における聴覚障害学生の意思表明支援2017

    • Author(s)
      益子徹・有海順子・甲斐更紗・吉川あゆみ・松崎丈・池谷航介・太田琢磨・木谷恵・萩原彩子・中島亜紀子・平良悟子・白澤麻弓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害学生支援に対する大学教職員の理解―法的知識の理解の有無と支援に対する許容度の関連について―2017

    • Author(s)
      甲斐更紗・面高有作・横田晋務・田中真理
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害学生の意思表明を支援する構成要素の関連性の検討-大学の支援担当教職員に対するインタビュー調査分析を通して-2017

    • Author(s)
      吉川あゆみ・甲斐更紗・有海順子・益子徹
    • Organizer
      日本社会福祉学会第65回秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Support needs of Hearing mothers with Deaf and Hard-of-Hearing children in Japan: From a psychology point of view.2016

    • Author(s)
      Sarasa Kai
    • Organizer
      8th Australian and New Zealand Conference for the Educators of the Deaf 2016 In conjunction with the 12th Asia Pacific Congress on Deafness
    • Place of Presentation
      クライストチャーチ(ニュージーランド)
    • Year and Date
      2016-07-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 集団回想法的グループワークでの高齢ろうあ者の語りの評価2016

    • Author(s)
      甲斐更紗
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 認知面から捉えた高等教育における聴覚障害学生支援ー支援者からみた発達障害に類似した困難さに焦点を当てた調査からー2016

    • Author(s)
      甲斐更紗
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟大学(新潟県)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 障害学生支援を担うピア・サポーター学生の「障害」意識の変容ー知的理解の観点からー2016

    • Author(s)
      面高有作・甲斐更紗・田中真理
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟大学(新潟県)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学の手話通訳を考える2016

    • Author(s)
      甲斐更紗
    • Organizer
      九州ルーテル学院大学手話と聾文化講座
    • Place of Presentation
      九州ルーテル学院大学(熊本県)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 聴覚障害児の学習と指導 発達と心理学的基礎 高等教育での言語へのアクセシビリティの向上2018

    • Author(s)
      甲斐更紗・白澤麻弓
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi