• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The possible English only reading and writing difficulties among Japanese learners of English

Research Project

Project/Area Number 16K13602
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

Kushiyama Kirika  宮崎大学, 語学教育センター, 准教授 (30587994)

Research Collaborator Imanishi Tomomi  
Tanabe Yoshiko  
Hatanaka Yasuyo  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords英語 / 特別支援 / 自閉症 / ディスレクシア / シンセティック・フォニックス / 学習障害 / 英文法困難 / URAWSS / 日本語と英語 / 言語理解 / 長期記憶 / 短期記憶 / 抽象語 / 文法障害 / 書字困難 / 英語学習 / 認知特性 / 音韻意識 / 特別支援教育 / 第二言語習得論 / 英語教育 / 教育心理学 / 認知心理学
Outline of Final Research Achievements

The symposium "What is the English learning difficulties? Support students with various educational needs" was held in 2016 in order to show primary and junior-high teachers how to teach students with special educational needs. From its participants, three public junior-high schools were selected to teach the relation between letters and sounds using synthetic phonics. Ordinary classes, partial special education classes, and special education classes joined the research since April, 2017. In March, 2019, some of the students joining the research took the reading and writing tests of English words and Japanese sentences to investigate the relation between English and Japanese learnings.
Another research was conducted for a junior-high school boy who could have English learning difficulties. He took cognitive and language test batteries while he was provided with learning supports. His English proficiency was improved to pass Eiken Grade 3.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語が伸び悩む学習者は決して少なくはなかったが、特別支援においては英語よりも国語や数学が優先され、「特別支援対象者には英語学習の支援まで手が回らない。支援方法も分からない」という風潮が強かった。実際には、ディスレクシアや自閉症などを持つ生徒の指導に取り組む教育者らが存在するため、その教育者らが実践する指導法を他の教育者に伝える機会を設ける必要性があった。様々な支援方法を収集し、それを公立中学校で実践する機会を作ったという点で、この研究は非常に社会的意義が高いものであったといえる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] The Potential Grammar Impairments of an Autistic Japanese English Learner2019

    • Author(s)
      Kirika Kushiyama
    • Journal Title

      ThinkTank

      Volume: 5i2 Pages: 11-14

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 宮崎県内の公立中学校3校で実施した英語入門期パイロットプロジェクト2018

    • Author(s)
      櫛山桐加,今西智美,田邊芳子,畠中恭代
    • Organizer
      第25回技術・研究発表交流会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語の語彙と文法の習得メカニズムの違い-語彙学習能力が高いのに英文法習得が困難な自閉傾向生徒の症例-2018

    • Author(s)
      櫛山桐加
    • Organizer
      日本LD学会新潟大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語に関わる一教師が始めたシンセティック・フォニックス導入-生徒の「英語がわかる・できる」を支える宮崎県公立中学校の三事例-2018

    • Author(s)
      櫛山桐加(企画),今西智美,田邊芳子,畠中恭代(話題提供者),村上加代子(指定討論者),横山彰三(司会)
    • Organizer
      日本LD学会新潟大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害の生徒への英語読み書き指導2016

    • Author(s)
      櫛山桐加
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi