• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Enhancement of visiting education using an ICT system for an in-home student with severe motor and intellectual disabilities

Research Project

Project/Area Number 16K13603
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionOsaka Electro-Communication University

Principal Investigator

Akataki Kumi  大阪電気通信大学, 医療福祉工学部, 教授 (30280811)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三田 勝己  愛知県心身障害者コロニー発達障害研究所, 機能発達学部, 特別共同研究者 (40100169)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords特別支援教育 / 訪問学級 / ICT / 教育学 / 特別支援学校
Outline of Final Research Achievements

Visiting education is provided for students with severe disabilities who are unable to commute to school. However, it is restricted to one-on-one interaction between student and teacher. This investigation was aimed at developing an ICT visiting education system and clarifying the effectiveness. The ICT system brought one-on-one visiting education closer to the one-to-many school education, extended the social participation environment, and contributed to his communication abilities. The in-home student also attended schoolwide events such as the closing exercise and graduation ceremony through the ICT system, and had opportunities to meet all students and teachers in the school. In addition, interaction with the special needs class in the regional primary school could play a useful role in promoting social participation in the community. The findings suggest that the ICT-based education system enhances the current visiting education and promotes participation in school and community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本訪問教育ICTシステムは,居宅の訪問生と教員との一対一の教育から学校の通学生と一緒に学習する一対多の教育体制に近づけ,コミュニケーション能力の向上を促し,社会参加への環境を拡大することができた。また,ICTを活用して終業式や卒業式に参加し,訪問生が全校生徒や教員を知る機会を得たのみならず,彼らも訪問生の存在を学友として理解することができた。さらに,居住地小学校との交流は地域との関わりをもつ新しいきっかけとなった。本研究の成果は,ICTが訪問教育を革新し,訪問生の学校や地域への参加を促す可能性を示唆し,その教育的意義は極めて大きいと考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 重症心身障害児の訪問教育を革新するICT(情報通信技術)システム2018

    • Author(s)
      赤滝久美,三田勝己,長島康代,山田定宏,渡壁 誠,宮野前健
    • Journal Title

      重症心身障害学会誌

      Volume: 43 Pages: 117-127

    • NAID

      130007850321

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インターネット電話を活用した重症心身障害児(者)家族の交流2017

    • Author(s)
      三田勝己,林 時仲,赤滝久美,平元 東,岡田喜篤
    • Journal Title

      重症心身障害学会誌

      Volume: 42 Pages: 417-421

    • NAID

      130007828876

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 重症心身障害児(者)と家族の地域生活を支えるICT(情報通信技術):Ⅰ.健康と医療を支えるために2017

    • Author(s)
      三田勝己,赤滝久美
    • Journal Title

      北の療育

      Volume: 244 Pages: 59-69

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 重症心身障害児(者)と家族の地域生活を支えるICT(情報通信技術):Ⅱ.日々の生活を支えるために2017

    • Author(s)
      三田勝己,赤滝久美
    • Journal Title

      北の療育

      Volume: 245 Pages: 25-34

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 重症心身障害児(者)と家族の地域生活を支えるICT(情報通信技術):Ⅲ.教育を支えるために2017

    • Author(s)
      三田勝己,赤滝久美
    • Journal Title

      北の療育

      Volume: 246 Pages: 31-45

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] インターネット電話を活用した重症心身障害児(者)家族の交流2017

    • Author(s)
      三田勝己,林 時仲,赤滝久美,平元 東,岡田喜篤
    • Journal Title

      重症心身障害学会誌

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007828876

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 重症心身障害児(者)と家族の地域生活を支えるICT(情報通信技術)Ⅰ.健康と医療を支えるために2017

    • Author(s)
      三田勝己,赤滝久美
    • Journal Title

      北の療育

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ICT(情報通信技術)を活用した脊髄性筋萎縮症Ⅰ型児の在宅療養支援2018

    • Author(s)
      太田 緑,吉田奈緒,石岡 透,國枝保幸,林 時仲,三田勝己,赤滝久美,太田洋一,矢部一郎,佐々木秀直
    • Organizer
      第59回日本神経学会学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 声を出して応えたK君-訪問教育でのWeb会議システム活用-2017

    • Author(s)
      長島康代,山田定宏,赤滝久美,三田勝己
    • Organizer
      全国訪問教育研究会第30回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] WHOが示す生活環境の考え方とユニバーサルデザイン.朝倉次男(監修)重症心身障害児のトータルケア2017

    • Author(s)
      三田勝己,赤滝久美
    • Total Pages
      398
    • Publisher
      へるす出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] WHOが示す生活環境の考え方とユニバーサルデザイン.朝倉次男(監修) 重症心身障害児のトータルケア2017

    • Author(s)
      三田勝己,赤滝久美
    • Publisher
      へるす出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi