Multi-physics Analysis of Microscopic Process of Damage Development of Material by Hypervelocity Impact (HVI) of Projectile
Project/Area Number |
16K14499
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Aerospace engineering
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Research Institution | Gunma University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | 超高速飛翔体衝突 / HVI / 超高速変形 / 衝撃波 / 分子動力学法 / 塑性変形 / スペースデブリ / 金属/ポリマー複合構造 / 金属 / ポリマー / 相変化 / 分子動力学シミュレーション / 機械材料・材料力学 / 航空宇宙工学 / 構造・機能材料 / メゾスコピック系 |
Outline of Final Research Achievements |
For the protection from the space debris etc. in the aerospace field, hypervelocity impact (HVI) between the metallic and/or the organic polymer solid projectiles was simulated by using molecular dynamics method. Multi-physics analyses of time series were performed on ultra-fast deformation, elastic wave propagation, fracture and phase change which are caused by collision. (1) From a scientific viewpoint, the relationship between the propagation of shock wave as an elastic wave generated in metallic materials and the deformation, destruction, and phase change, as well as the fine structure of the shock wave surface have been clarified in nano level. (2) From an engineering viewpoint, it has been analyzed what kind of metal/polymer composite structure is appropriate as space debris shield.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
材料の動的変形に関する連続体力学計算(FEM等)では、変形・熱・相変化に関する物理量間の変換パラメーターの仮定が必要である。本研究結果は、これらのパラメータの仮定なしに単一の方程式から得られたものである。従来の材料変形に関するMD計算は変形前後での結晶構造変化や欠陥発生の評価に留まっていた。本研究は、各原子が有する種々の物理量のその場解析、すなわち、超高速変形とそれに伴う諸現象のダイナミクスの詳細をリアルタイムに解析できることを示す。 本研究成果は、耐スペースデブリシールドの複合構造の最適化の知見を与える他、航空機への高速飛翔体衝突によるダメージの低減(特に乗員の安全性確保)にも応用できる。
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)