• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evidence-Based Practices in School Health: Focus on Prevention and Care in the School Nurse's Office

Research Project

Project/Area Number 16K15300
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Medical sociology
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Seki Yukiko  埼玉大学, 教育学部, 教授 (30342687)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords応急処置 / 根拠に基づく処置 / 養護教諭 / 教育効果 / 軽微な怪我 / 保健室 / 応急手当 / 感染予防 / 子ども / 保護者 / 学校 / 手洗い / 大学生 / 教育的効果 / 家庭教育 / 学校教育 / 救急処置 / 湿潤療法 / 科学的根拠 / 習得機会 / 学校保健
Outline of Final Research Achievements

To promote evidence-based practices for the treatment of minor injuries in schools, this study clarifies how first aid treatments are performed in schools and how school health teachers, students, and their parents learn these treatment techniques. The results indicate that teachers sometimes use non-evidence-based treatments for treating minor injuries. The teachers learned those treatments from care they received at home and at schools when they were students. The results also reveal that treatment techniques used at home and schools are passed from teachers to students, and from parents to children. School teachers must have access to education opportunities to learn evidence-based first aid treatments and health information literacy to better provide and teach the most effective treatment techniques to students, who will become future parents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果、学校で実施される軽微な怪我の処置方法は、実際に見たり受けたりすることによる教育的効果のため、子どもたちや保護者にその処置方法が継承されていた。そのため、国民の応急処置のレベル向上のためには、養護教諭が根拠に基づいた処置を行うことが重要であることが明らかになった。本研究結果は養護教諭向けの雑誌や、応急処置に関する講習会や講演会で紹介され、根拠に基づいた応急処置の重要性の周知および処置レベル向上のために利用されている。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] The educational impact of receiving first aid treatment at home and school: a survey on university students2019

    • Author(s)
      関由起子
    • Journal Title

      Nihon Koshu Eisei Zasshi(JAPANESE JOURNAL OF PUBLIC HEALTH)

      Volume: 66 Issue: 1 Pages: 3-14

    • DOI

      10.11236/jph.66.1_3

    • NAID

      130007590512

    • ISSN
      0546-1766, 2187-8986
    • Year and Date
      2019-01-15
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 手洗い行動と手洗い環境 -子どもの手洗いと環境要因の検討-2019

    • Author(s)
      関由起子
    • Journal Title

      埼玉県養護教諭会研究紀要

      Volume: 39 Pages: 42-45

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学的根拠のある救急処置の実践を目指して : 応急処置の実践方法と保健室の備品との関係2018

    • Author(s)
      関由起子
    • Journal Title

      埼玉大学紀要. 教育学部

      Volume: 67(1) Pages: 193-202

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校における科学的根拠に基づいた応急処置の実施を目指して : 保健室における応急処置方法と処置法の習得先2017

    • Author(s)
      滝田さやか . 関由起子
    • Journal Title

      埼玉大学紀要. 教育学部

      Volume: 66(2) Pages: 209-221

    • NAID

      120006389447

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保護者と養護教諭が行う軽微な怪我に対する処置の違い2018

    • Author(s)
      関由起子
    • Organizer
      日本公衆衛生学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 家庭と学校における応急処置経験の教育的効果2017

    • Author(s)
      関由起子
    • Organizer
      第76回日本公衆衛生学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 根拠に基づく応急処置の実践を目指して -養護教諭の応急処置方法と学習機会の実態-2016

    • Author(s)
      滝田さやか 関由起子
    • Organizer
      日本学校保健学会 第63回学術大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県、つくば市)
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校における応急処置の教育的波及効果の検討-大学生の応急処置方法 から-2016

    • Author(s)
      滝田さやか 関由起子
    • Organizer
      第75回日本公衆衛生学会総会
    • Place of Presentation
      グランフロント大阪(大阪府、大阪市)
    • Year and Date
      2016-10-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi