• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an educational method introducing "assessment-nursing skill integrated simulation"

Research Project

Project/Area Number 16K15873
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionYamagata Prefectural University of Health Science

Principal Investigator

NUMAZAWA Satomi  山形県立保健医療大学, 保健医療学部, 教授 (80299792)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsアセスメント / 看護技術 / 看護技術教育 / シミュレーション / 看護実践能力 / 看護教育
Outline of Final Research Achievements

We developed an educational method that introduced "assessment-nursing skill integrated simulation" to improve abilities of nursing practice in nursing students. The students who performed this simulation assessed the patient's subjective data and symptoms, and provided care to alleviate the symptoms and to encourage the physical independence. On the other hand, the students could not properly assess the pathological condition, and were unable to provide care due to immature nursing skills. Nursing students are expected to acquire nursing skills and improve their abilities of critical thinking by repeating "assessment-nursing skill integrated simulation".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発した「アセスメント-看護技術統合型シミュレーション」は、臨地で行われる実習状況を想起・再現してケアやアセスメントに関する複数の課題を遂行する学習として、看護技術の初期学習段階で授業に導入することが有効であると考える。また、従来の基本技能の習得に重点を置く看護技術教育と比較して、「アセスメント-看護技術統合型シミュレーション」でアセスメントと看護技術を統合する訓練を繰り返すことによって、学生自身が実践を振り返り自己評価でき、判断力、思考力、観察力といった看護実践能力の向上に寄与する。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 看護系大学生の批判的思考態度と関連する因子2019

    • Author(s)
      齋藤 愛依 沼澤 さとみ 半田 直子
    • Journal Title

      第49 回(平成30 年度)日本看護学会論文集 看護教育

      Volume: 49 Pages: 23-26

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 看護系大学生の批判的思考態度と関連2018

    • Author(s)
      齋藤 愛依 沼澤 さとみ 半田 直子
    • Organizer
      第49 回日本看護学会―看護教育―学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 看護学生の看護技術とアセスメントを実践する行為と思考の特徴2018

    • Author(s)
      沼澤 さとみ 半田 直子 齋藤 愛依 豊嶋 三枝子
    • Organizer
      日本看護科学学会 第38回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi