• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The course design and the effect to bring up deep learning in the public health nurse education

Research Project

Project/Area Number 16K15999
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Community health nursing
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

HARADA SHIZUKA  順天堂大学, 医療看護学部, 准教授 (10320714)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 櫻井 しのぶ  順天堂大学, 医療看護学部, 教授 (60225844)
中山 久子  順天堂大学, 医療看護学部, 准教授 (30531438)
岡本 美代子  順天堂大学, 医療看護学部, 准教授 (30735858)
齋藤 尚子  東京医療保健大学, 看護学部, 講師 (90621730)
南 唯公 (中西唯公)  順天堂大学, スポーツ健康科学部, 講師 (50582110)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords保健師基礎教育 / 地域診断 / ディープラーニング / ICEモデル / 保健師教育 / 公衆衛生看護学
Outline of Final Research Achievements

This research is to develop a course design that guides students' learning process to deep learning (DL) in basic public health nurse basic education, and to measure the effect. We used De Fink's "12 steps of integrated course design" model for quality assurance of DL acquisition in developing course design. Conduct a seminar using the developed course design, and conduct a semi-structured interview survey with students to evaluate whether the course design leads students to the DL, qualitatively inductive The analysis was done.
The main results were the experiences of “Structure learning”, “Value learning approaches”, and it was inferred that the students had acquired DL.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保健師基礎教育において学生が学習のプロセスを経験する上で、深い学び=ディープラーニング(以下、DLとする)を獲得することは保健師養成におけるキャリア形成に影響を与える。
保健師学生は、卒業後に保健師として地域の健康レベルを維持向上を目指し、多様な価値観を持つ住民への支援行ったり、変化する社会情勢に合わせて専門職として役割を果たしたりと、自律して考えることのできる能力が必要である。よって、基礎教育においてDLを獲得する学習の経験が重要であると考える。そのため、専門職養成を目指す大学教育としてDLを獲得するためのコースデザインを開発することは社会的意義が高いと考える。。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2017 2016

All Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Presentation] 保健師教育におけるディープラーニングの醸成を目指した演習の効果~ICEモデルを使った地域診断演習後の学生の学びから~2019

    • Author(s)
      原田静香、仲里良子、櫻井しのぶ
    • Organizer
      第7回日本公衆衛生看護学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保健師教育におけるICEモデルを用いた演習2017

    • Author(s)
      原田静香
    • Organizer
      東日本国際大学 APキックオフ・シンポジウム 「学習者中心の評価文化を醸成する-ICEモデルの現在」
    • Place of Presentation
      東日本国際大学
    • Year and Date
      2017-01-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 看護教育におけるアクディブラーニングの実施方法に関する文献的検討2016

    • Author(s)
      原田静香
    • Organizer
      日本ヘルスプロモーション学会
    • Place of Presentation
      大分市コンパルホール
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi