Developing of Interactive Evolutionary Computation with User Gaze Information
Project/Area Number |
16K16141
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Kansei informatics
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Research Institution | Fukuoka Institute of Technology |
Principal Investigator |
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Research Collaborator |
Tokumaru Masataka
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | 対話型進化計算 / 視線情報 / ユーザ評価 / カタログインタフェース / ファッションコーディネート / 感性情報学 / 視線計測 / ソフトコンピューティング |
Outline of Final Research Achievements |
We developed interactive evolutionary computation with a single user or multiple users gaze information for evaluating candidate solutions and studied its effectiveness. From various achievements, we demonstrated that 1) the proposed system can reduce the evaluation loads of users compared with the conventional method using manually evaluation method and 2) can generate candidate solutions that many users satisfy even if when using multiple persons.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで,対話型進化計算の研究分野では,解候補評価の際にはユーザが手動で評価値を入力する手法が主流であった.このため,いかに簡便な評価方法を用いたとしても,ユーザに評価作業を強いることは妨げられなかった.本研究では,解候補評価にユーザの視線情報を用いることで,ユーザが自然に解候補群を閲覧するだけで評価値を獲得できる対話型進化計算システムを構築した.これらの成果は,今後,ユーザの潜在的嗜好を調査するマーケティング分野での応用や,不特定多数のユーザの感性情報を用いた対話型進化計算システムの実現を加速できる可能性があることが示唆されている.
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Report
(4 results)
Research Products
(19 results)