• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Multifaceted study of pseudoscience and libraries

Research Project

Project/Area Number 16K16164
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Library and information science/Humanistic social informatics
Research InstitutionAichi Shukutoku University (2018)
Doshisha University (2016-2017)

Principal Investigator

OKABE Yukinori  愛知淑徳大学, 人間情報学部, 講師 (60584555)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords図書館 / 選書 / 蔵書構成論 / 疑似科学 / インタビュー調査 / Web調査 / 蔵書構築 / アンケート調査 / 科学リテラシー / 蔵書構成 / リテラシー / 学術情報流通 / 情報図書館学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the relationship between pseudoscience and libraries. (1) Hearing survey at the American Library Association: compared to Japan, we found school library collections are often criticized or censored. (2) Interviewed the people active in various fields about information behavior and compiled the interviews as a book. (3) Web survey: Carried out to determine people’s attitudes toward pseudoscience books and libraries. We found that the collection of pseudoscience books was not regarded as a problem in general. However, the attitude toward the shelving of pseudoscience books depended on the academic background.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来,図書館における本の選書については(研究者によっては対立構造ではないと指摘されつつも),価値論と要求論という二つの軸によって対比的に捉えられてきた。前者は図書館は価値のある本を所蔵すべきであり,後者は利用者のニーズをかなえる必要があるという立場である。本研究はこの軸を超え,科学の振りをしているが科学ではない,いわゆる疑似科学図書が図書館に所蔵されることについて多角的に検討した。具体的には「信頼性のある情報の原資を図書館としながらWebにあげていく人々の行為」の描写や,米国における蔵書への批判の現状,人々の図書館蔵書への意識調査などを行った。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 初年次教育科目「基礎ゼミ」が大学での学びの評価に及ぼす効果の検討.2019

    • Author(s)
      中村紘子・瀬谷安弘・林大輔・佐藤朝美・岡部晋典.
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集人間情報学部篇

      Volume: 9 Pages: 1-10

    • NAID

      120006628107

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ラーニング・コモンズ内のエリア別利用傾向と学習成果 : 同志社大学良心館LC利用アンケート調査から2017

    • Author(s)
      浜島幸司・岡部晋典・鈴木夕佳
    • Journal Title

      同志社大学学習支援・教育開発センター年報

      Volume: 8 Pages: 3-19

    • NAID

      120006490068

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ラーニング・コモンズが学生にもたらす学習成果2016

    • Author(s)
      浜島幸司・岡部晋典・鈴木夕佳
    • Journal Title

      同志社大学 学習支援・教育開発センター年報

      Volume: 7 Pages: 3-24

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習支援と学部教育はいかに連携できるのか2016

    • Author(s)
      鈴木夕佳・岡部晋典・浜島幸司
    • Journal Title

      同志社大学 学習支援・教育開発センター年報

      Volume: 7 Pages: 42-62

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 図書館的な<場>で学ぶということ2016

    • Author(s)
      岡部晋典
    • Journal Title

      薬学図書館

      Volume: 61(2) Pages: 73-78

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習支援補助者育成の成果と課題-同志社大学ラーニング・アシスタントを事例として-2018

    • Author(s)
      浜島幸司・岡部晋典・鈴木夕佳・中村伸也・野田宣彦・三宅重彰・大島佳代子
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] フォトダイアリー調査からみるラーニング・コモンズ内での学習実態2017

    • Author(s)
      鈴木夕佳・浜島幸司・岡部晋典・井上真琴・野田宣彦・山口夏奈・三宅重彰・大島佳代子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学びの場をいかにして構築するか -高等教育の潮流を示唆として-2017

    • Author(s)
      岡部晋典
    • Organizer
      平成29年度学校司書等実務研修 冬期全体研究会(神奈川県)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別セッション「利用者と ICT でつくる新しい学びと図書館」2017

    • Author(s)
      春名義之, 日向良和, 岡部晋典, 野末俊比古, 野田雅基
    • Organizer
      図書館総合展
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Data Literacy Perceptions and Research Data Management Practices by Researchers in Japan2017

    • Author(s)
      Ikeuchi, Ui; Harada, Takashi; Sato, Sho; Okabe, Yukinori; Itsumura, Hiroshi.
    • Organizer
      European Conference on Information Literacy (ECIL) 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] トップランナーの図書館活用術 才能を引き出した情報空間2017

    • Author(s)
      岡部晋典
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      勉誠出版
    • ISBN
      9784585200550
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Asian American Librarians and Library Services: Activism, Collaborations, and Strategies2017

    • Author(s)
      Janet Hyunju Clarke (Editor), Raymond Pun (Editor), Monnee Tong (Editor), Clara M. Chu (Foreword)
    • Total Pages
      414
    • Publisher
      Rowman & Littlefield Publishers
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi