• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Learning Support System by Fine Analysis of e-Learning Behavior

Research Project

Project/Area Number 16K16171
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Learning support system
Research InstitutionMusashino University (2018-2019)
Shinshu University (2016-2017)

Principal Investigator

Hasegawa Osamu  武蔵野大学, データサイエンス学部, 講師 (30647102)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordseラーニング / ラーニングアナリティクス / ブレンディッドラーニング / 学修行動分析 / データマイニング / 学修支援 / 授業改善
Outline of Final Research Achievements

We have been developing a method for detecting students who may be underachieving from their history of using ICT education support systems, such as LMS (Learning Management System), and providing appropriate support to students and teachers.
In this study, we visualize the cluster information based on clustering of various access logs in the LMS, and analyze the visualized information to see if it is possible to provide information to improve classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,学習履歴をもとにそのままでは単位を落としてしまう等の成績不振となる可能性のある学生を,授業の出来るだけ早い段階で発見する手法を確立すること.および,成績不振となる可能性がある学生を発見する課程で得られた情報をもとに,これらの何らかの支援が必要な学生のサポートや授業改善に繫がる情報を提供するシステムを構築することを目的としている.本研究結果は,昨今ICTを利用した遠隔授業が一般的となる中で,それらの授業設計に有益となるものである.

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] AIクリエイター育成SPAプログラミング2019

    • Author(s)
      林 康弘,中村 亮太,長谷川 理
    • Organizer
      日本情報科教育学会 第12回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A Cyber-Physical Learning Environment Design for Study Trajectory Creation2019

    • Author(s)
      Yasuhiro Hayashi, Ryota Nakamura, Osamu Hasegawa, Yuichi Kitano, Yasushi Kiyoki
    • Organizer
      International Electronics Symposium on Knowledge Creation and Intelligent Computing
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 認知科学を取り入れたプログラミング多重ループ理解の効果的な教育について2018

    • Author(s)
      時田 真美乃,長谷川 理,不破 泰
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習行動の特徴分析による授業改善情報の提供について2017

    • Author(s)
      長谷川 理
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] LMS を活用した学習活動履歴と学生の成績における相関分析2017

    • Author(s)
      森下 孟
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習管理システムの利活用に関する学生の意識調査の試行2017

    • Author(s)
      森下 孟
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi