• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaborative learning support by automatically generating learner groups using log data of e-book system

Research Project

Project/Area Number 16K16173
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Learning support system
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Kojima Kentaro  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (20525456)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsデジタル教科書 / e-book / ビッグデータ / 協調学習 / グループ学習 / 学習者グループ / 自動生成 / Webアプリケーション / 学習科学 / 情報システム / 協調学習支援システム / 教育ビッグデータ
Outline of Final Research Achievements

For collaborative learning support, we developed a method for antomatically generating learner groups, which are optimized for collaborative learning, by applying a genetic algorithm and utilizing learners' log data in digital textbooks and CMS. In addition, we developed a collaborative learning support online tool based on this method and implemented it as a Web application and Moodle plug-in. Furthermore, using the above methods and tools, we evaluated the effectiveness of the support method based on educational practices.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

オンラインを活用した教育の重要性が高まるなか、オンラインシステムに蓄積される学習・教育データを教育改善に利活用する学習分析(ラーニングアナリティクス)の手法や仕組みの開発・検討は、さまざまな教育現場や研究分野の垣根を越えて社会レベルで取り組むべき重要な課題と言える。本研究では、この課題に対して、教育工学や情報科学の手法を用いてアプローチし、基本的なe-Learning システムであるデジタル教科書およびCMS のログデータが協調学習支援に実際に活用できることを示した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Exploring heterogeneous grouping strategies from the learning analytic perspective2019

    • Author(s)
      Jingyun Wang, Kentaro Kojima
    • Journal Title

      International Journal of Learning Technologies and Learning Environments

      Volume: No 2 (2019), Vol 2 Pages: 21-34

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Evaluating Learning Style-Based Grouping Strategies in Real-World Collaborative Learning Environment2018

    • Author(s)
      Taniguchi Yuta、Gao Yiduo、Kojima Kentaro、Konomi Shin’ichi
    • Journal Title

      Distributed, Ambient and Pervasive Interactions: Technologies and Contexts. DAPI 2018. Lecture Notes in Computer Science, vol 10922. Springer, Cham

      Volume: 10922 Pages: 227-239

    • DOI

      10.1007/978-3-319-91131-1_18

    • ISBN
      9783319911304, 9783319911311
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文系学生の持つ典型的力学誤概念 Force Concept Inventory (FCI) を用いた解析2017

    • Author(s)
      原田 恒司, 小島 健太郎
    • Journal Title

      基幹教育紀要

      Volume: 3 Pages: 9-20

    • NAID

      120005981120

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 物理学のグループ学習における話し手と聞き手の役割分担が理解進化に与える影響2019

    • Author(s)
      小島健太郎、原田恒司
    • Organizer
      2019年度日本物理教育学会年会第36回物理教育研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring an approach for grouping through predicting group performance from analysis of learner characteristics2018

    • Author(s)
      Jingyun Wang, Kentaro Kojima
    • Organizer
      7th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments (LTLE2018)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 反転学習を導入したピア・インストラクション型講義の実践2018

    • Author(s)
      小島 健太郎,原田恒司
    • Organizer
      2018年度 日本物理教育学会年会 第35回 物理教育研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次教養系物理学科目における反転学習の試み2017

    • Author(s)
      原田 恒司, 小島 健太郎
    • Organizer
      第66回九州地区大学教育研究協議会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ピア・インストラクション型講義の実践とグループワーク改善の取り組み2017

    • Author(s)
      小島 健太郎, 原田 恒司
    • Organizer
      第34回 物理教育研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 未履修クラスでの物理学概論(II)2017

    • Author(s)
      副島 雄児, 小島 健太郎
    • Organizer
      第34回 物理教育研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次文系学生を対象とした物理教育におけるピア・インストラクションの活用と課題2016

    • Author(s)
      小島 健太郎, 原田 恒司
    • Organizer
      第65回九州地区大学教育研究協議会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 未履修クラスでの物理学概論2016

    • Author(s)
      副島 雄児, 小島 健太郎
    • Organizer
      第33回物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi