Project/Area Number |
16K16173
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Learning support system
|
Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | デジタル教科書 / e-book / ビッグデータ / 協調学習 / グループ学習 / 学習者グループ / 自動生成 / Webアプリケーション / 学習科学 / 情報システム / 協調学習支援システム / 教育ビッグデータ |
Outline of Final Research Achievements |
For collaborative learning support, we developed a method for antomatically generating learner groups, which are optimized for collaborative learning, by applying a genetic algorithm and utilizing learners' log data in digital textbooks and CMS. In addition, we developed a collaborative learning support online tool based on this method and implemented it as a Web application and Moodle plug-in. Furthermore, using the above methods and tools, we evaluated the effectiveness of the support method based on educational practices.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
オンラインを活用した教育の重要性が高まるなか、オンラインシステムに蓄積される学習・教育データを教育改善に利活用する学習分析(ラーニングアナリティクス)の手法や仕組みの開発・検討は、さまざまな教育現場や研究分野の垣根を越えて社会レベルで取り組むべき重要な課題と言える。本研究では、この課題に対して、教育工学や情報科学の手法を用いてアプローチし、基本的なe-Learning システムであるデジタル教科書およびCMS のログデータが協調学習支援に実際に活用できることを示した。
|