• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a curriculum for science education that connects Living Environment Studies and Science to nurture better science learners

Research Project

Project/Area Number 16K16303
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Deguchi Akiko  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (70515981)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords理科 / 生活科 / 長期的カリキュラム / 開発 / 評価 / 概念理解 / カリキュラム / 接続
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the research was to develop and evaluate a science education curriculum from a long-term perspective so that learners can acquire "scientific viewpoints and ways of thinking". As a result of my research, I was able to develop multiple long-term science curriculums. Specifically, it is a curriculum about "energy" that consists of four units, and a curriculum about "particles" that consists of six lessons in three grades. In addition, a practical evaluation was conducted by introducing them to actual school sites. As a result, it was shown that each class and the curriculum including it were effective for helping children to acquire a scientific view and way of thinking and to understand the scientific concept.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題では,児童の科学概念の理解を支援する長期的なカリキュラムの開発と評価を行うことができた。これらの研究成果は,国内及び海外における科学概念の獲得の支援を長期的な視座に立って行う研究分野において,理論的及び実践的な研究知見の蓄積に貢献できるものと言える。また特に国内においては,本研究課題の期間中に平成29年版学習指導要領が公示され,すでに実施されている。その中では,「理科の見方・考え方」といった形で,平成20年版学習指導要領で目指されていた科学的な見方・考え方という基本的な理念は継承されている。本研究で得られた成果は,今後の我が国の理科教育への貢献にもつながるものと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 初歩的エネルギー概念の獲得支援を目指した小学校第3学年の年間カリキュラムの開発と評価2017

    • Author(s)
      渡邊翔太・出口明子・鈴木由美子
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 32 Pages: 209-211

    • NAID

      130007387628

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] プログラミングとイメージ図を導入した小学校第5学年「電磁石の性質」の授業デザイン2019

    • Author(s)
      渡邊雅浩・出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の電圧概念形成のための授業実践2019

    • Author(s)
      伊東明彦・菅生崇夫・出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 粒子概念を導入した小学校理科のカリキュラムデザインの評価-第5学年「ものの溶け方」における理解調査-2019

    • Author(s)
      鈴木由美子・出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 粒子概念を導入した小学校第4学年のカリキュラムデザインの評価ー描画課題を通してー2018

    • Author(s)
      鈴木由美子・出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校第6学年理科におけるプログラミング学習の導入ー「電気の利用」の授業デザインー2018

    • Author(s)
      渡邊雅浩・出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 粒子概念を導入した小学校理科のカリキュラムデザインー第5学年「ものの溶け方」に関する事前調査と授業デザインー2018

    • Author(s)
      鈴木由美子・出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会第57回関東支部大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校理科における電気概念の形成を促すモデル教材ー第4学年を対象とした「さかレールモデル」の開発ー2018

    • Author(s)
      小林裕子・出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会第57回関東支部大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 粒子概念を導入した小学校第4学年のカリキュラムデザイン:物質の状態概念を基点にして2017

    • Author(s)
      鈴木由美子・出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会第56回関東支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 初等的エネルギー概念を導入した小学校第3学年「風とゴムのはたらき」の授業デザイン2016

    • Author(s)
      渡邊翔太・出口明子・鈴木由美子・関口有人
    • Organizer
      日本理科教育学会第55回関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi