• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Application and modification of Tutorials into Japanese University Curriculum

Research Project

Project/Area Number 16K16306
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Yamada Yoshihide  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (30588570)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsPER / misconception / p-prims / Tutorials / チュートリアル / アクティブラーニング / 概念変化 / PCK / 科学教育カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

As an typical PER-based curriculum, Tutorials were practiced by the author. Not only implementing its curriculum, many trials such as Instructional Design, ARCS motivational design and facilitation techniques were adopted. The author conducted Test validation research by questionnaires.
PER-based curricula such as Tutorials utilize the method so-called "elicit-confront-resolve." However, not a few students didn't have expected discussion which aims to change their "misconceptions." Thus the author was lead to conclusion that we need more theoretical analysis of learning students. As a candidate of such an analysis, the author used p-prims framework. The claim that we need theoretical framework is this research result.

Report

(3 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 手回し発電機の手応えを考察する場面でのpプリムズ2018

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 42 Pages: 1-6

    • NAID

      40022662986

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 物理教育研究における学習理論の役割2018

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] p-prims activation through turning hand-cranked generator2018

    • Author(s)
      Yoshihide Yamada
    • Organizer
      2018AAPT winter meeting
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察II―電流消費と電流の弱まり誤概念について―2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるPERの展望-Hammer1996Am.J.Phys.論文からの示唆-2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      第6回物理教育調査プロジェクト全体会議
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習者が使用するアナロジーから見えるp-prims2017

    • Author(s)
      井川悠司, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「物のとけ方」におけるp-prims2017

    • Author(s)
      西袋歩, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ある物理教育者による省察-PERカリキュラムの実践による専門性開発の一人称的記述-2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2017秋季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 手回し発電機の手応えと電力におけるpプリムズ2017

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英
    • Organizer
      第34回物理教育研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 手回し発電機の手応えに関する誤概念の研究-力学的な抵抗と電気抵抗の混同の調査-2017

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英, 石井恭子
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] PERカリキュラムを踏まえたブリッジカリキュラムの開発2017

    • Author(s)
      石井恭子, 山田吉英
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察II-電流消費と電流の弱まり誤概念について-2017

    • Author(s)
      山田吉英, 西行大志
    • Organizer
      日本物理学会第72回年次大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察-電気回路における電流消費誤概念を例として-2016

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-13
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi