• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study about Correlation between the National Assessment of Academic Ability and Thinking Skills literacy

Research Project

Project/Area Number 16K16320
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

Taizan Yu  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90748899)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords思考力育成 / 思考スキル / 学力調査 / 学力モデル / 授業設計 / 情報活用能力 / 考えるための技法 / 資質・能力 / 汎用的能力 / カリキュラムマネジメント / 評価 / 教育工学 / 情報教育
Outline of Final Research Achievements

In Study, we focused on Correlation between the National Assessment of Academic Ability and Thinking Skills literacy. As a result, there is correlation between them. Concretely, not only thinking skill, but also cognition of thinking skill as a general skill, and experience of use skills in many situation. Following this, we focus on usage thinking skills not only understanding that.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

思考力の育成は重要な教育課題の一つである。そのための方法として,思考ツールなどを用いた思考スキル指導による取り組みがある。しかし,それらの実践はともすれば思考ツールの活用が目的化してしまうことがあり,思考スキルの習得活用には結びつかない場合がある。
本研究では,学力調査に影響する要素として,思考スキルの運用能力に着目し,教科横断的な活用経験が重要であることを示した。このことは,今後の思考力育成を目指すための取り組みに重要な示唆を与えるものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 学力調査結果と思考スキル運用能力との関係の検討2019

    • Author(s)
      泰山裕
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 19-1 Pages: 255-259

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] タブレット端末に対する意識と情報活用能力の関連2019

    • Author(s)
      中西奈菜,石原浩一,土井国春,泰山裕
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 19-1 Pages: 67-71

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] プログラミング的思考に対する学習者の評価-プログラミング的思考の学習場面と活用場面の比較から-2018

    • Author(s)
      泰山裕、河野麻沙美、君塚裕子
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 17-6 Pages: 47-10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科横断的な思考スキルの視点からみたコンピテンシーと国語科教育2018

    • Author(s)
      泰山裕
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 83 Pages: 6-8

    • NAID

      130006728182

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] シンキングツールによる思考スキルの汎用性の認識への影響の検討2018

    • Author(s)
      泰山裕
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 体系的な思考スキル指導の思考行動に対する成果2018

    • Author(s)
      泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 次期学習指導要領における思考スキルの種類とその系統性の検討2017

    • Author(s)
      泰山裕、小島亜華里、黒上晴夫
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンシーと国語科教育2017

    • Author(s)
      泰山裕
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 情報教育推進校における実践研究を踏まえた情報活用能力の体系表に基づいた 「情報活用の実践力」尺度の試作2017

    • Author(s)
      土井国春、泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学協議会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教科横断的な見方・考え方の評価手法とその結果の検討2017

    • Author(s)
      泰山裕
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教科書分析による思考スキルを育成する学習場面の検討2016

    • Author(s)
      泰山裕、小島亜華里
    • Organizer
      日本教育メディア学会 第23 回年次大会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学(奈良県奈良市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] シンキングツールを用いた児童の思考過程の評価2016

    • Author(s)
      泰山裕、野末泰子
    • Organizer
      第42回 全日本教育工学研究協議会 全国大会
    • Place of Presentation
      佐賀市文化会館(佐賀県佐賀市)
    • Year and Date
      2016-10-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 思考スキルの視点による授業設計の影響2016

    • Author(s)
      泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪豊中市)
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi