A Study about Correlation between the National Assessment of Academic Ability and Thinking Skills literacy
Project/Area Number |
16K16320
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Naruto University of Education |
Principal Investigator |
Taizan Yu 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90748899)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 思考力育成 / 思考スキル / 学力調査 / 学力モデル / 授業設計 / 情報活用能力 / 考えるための技法 / 資質・能力 / 汎用的能力 / カリキュラムマネジメント / 評価 / 教育工学 / 情報教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In Study, we focused on Correlation between the National Assessment of Academic Ability and Thinking Skills literacy. As a result, there is correlation between them. Concretely, not only thinking skill, but also cognition of thinking skill as a general skill, and experience of use skills in many situation. Following this, we focus on usage thinking skills not only understanding that.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
思考力の育成は重要な教育課題の一つである。そのための方法として,思考ツールなどを用いた思考スキル指導による取り組みがある。しかし,それらの実践はともすれば思考ツールの活用が目的化してしまうことがあり,思考スキルの習得活用には結びつかない場合がある。 本研究では,学力調査に影響する要素として,思考スキルの運用能力に着目し,教科横断的な活用経験が重要であることを示した。このことは,今後の思考力育成を目指すための取り組みに重要な示唆を与えるものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(13 results)