Design and development of a system to accelerate information sharing on LMSs and activate learning by connecting SNSs
Project/Area Number |
16K16323
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
Nagaoka Chikako 熊本大学, 教授システム学研究センター, 助教 (90749839)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | LMS / SNS / Zoom / LRS / ラーニングアナリティクス / モジュール化 / ソーシャルメディア / ユーザーインターフェース / オープンソース / 情報共有 / システム開発 / 講習 / 教育工学 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to design and construct a learning environment that combines a Learning Management System (LMS) with commonly used commercial services such as SNS (e.g., twitter), e-mail, Evernote, LINE, and Zoom. Specifically, we developed a system that aggregates learning activities on commercial services such as LINE, Twitter, and Zoom into Moodle and sends them to the LRS as a learning activity record.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果により、ただ情報を共有することを支援するのではなく、学習者が主体的に情報を共有するための環境が構築されたと考えられる。日常的に使用しているツールを学習場面での情報共有のためのインターフェースとして用いることで、日常生活の中に学習活動を持ち込む状態になることが期待できる。すなわち、学習を授業内だけのものとせず、授業外での主体的な活動の結果が学習に繋がる状況を作り出せる。その結果、情報の共有が促進するだけでなく、共有される情報の質が多様化し、また学習者の学習に関する姿勢や意識も変わる。
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Report
(7 results)
Research Products
(16 results)