• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

オンライン相互評価における評価方法の設計と開発

Research Project

Project/Area Number 16K16327
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionWaseda University (2016-2017, 2020-2023)
Tohoku University (2018-2019)

Principal Investigator

渡邉 文枝  早稲田大学, データ科学センター, 講師(任期付) (50749075)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学習方略 / 質問紙調査 / KJ法 / 自己評価 / 相互評価 / レポート改善 / オンライン授業 / 基礎的研究 / eラーニング / アクティブラーニング / オンライン教育 / MOOC / JMOOC / 相互コメント / eラーニング指向性 / 信頼性 / 妥当性 / 教育工学 / オンライン相互評価
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,学習者同士によるオンライン相互評価の教育効果を高めるための評価方法を設計・開発することである.昨年度に引き続き,設計・開発の精度を高めるための基礎的研究を行い,その成果を発表することに注力した.主な成果は以下のとおりである.
(1)「メタ認知を促し自己調整する手立てとしての「振り返りの型」の効果:小学校第2学年国語科の授業実践から」が日本教育メディア学会論文誌「教育メディア研究」に採録された.本論文では,小学校2年生の児童が学習の成果と課題に関する「振り返りの型」をもとに書いた記述を分析し,提示した型が自己調整的に学習を振り返り,メタ認知を促す手立てとなり得たのかについて検討した.分析の結果,「振り返りの型」を示すことは,主に学習課題についてのメタ認知を促し,学習を自己調整することに繋がる可能性を有することにつながることが明らかになった.
(2)オタク人材が持つ「オタク力」に着目し,学業場面におけるオタク力の要因とその構造について検討した.首都圏の2つの大学の学生を対象に質問紙調査を行った結果,オタク度に関する質問については,オタク度の低い回答者よりも高い回答者のほうが多かった.オタク力度に関する質問については,オタク力度の高い回答者よりも低い回答者のほうが多かった.また,学業に関する勉強に活用しているオタク力に関する自由記述について,KJ法を参考にして分類・整理を行った.その結果,8カテゴリに分類され,「集中力」,「趣味から得られた知識」のカテゴリに関する回答が多くみられた.なお,本成果は日本デジタルゲーム学会の夏季研究発表大会にて発表した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

妊娠に伴い,研究計画が約1年間分遅れている.

Strategy for Future Research Activity

2024年度も本研究で得られた成果を取りまとめ,論文の執筆や学会等での発表を行う予定である.

Report

(8 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] The Effectiveness of “Reflection Form” as a Means to Promote Meta-Cognition and Self-Regulate Learning2024

    • Author(s)
      木村明憲,渡邉文枝,宗實直樹
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 30 Issue: 2 Pages: 41-53

    • DOI

      10.24458/jaems.30.2_41

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンライン授業の現状と学生の評価―基礎ゼミ受講者へのアンケート結果を中心に―2021

    • Author(s)
      松河秀哉,山内保典,佐藤智子,中川学,縣拓充,中村教博,串本剛,杉本和弘,渡邉文枝
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 第7号 Pages: 3-21

    • NAID

      120007016981

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学び方を学ぶためのオンライン基礎ゼミ2021

    • Author(s)
      中村教博,山内保典,縣拓充,佐藤智子,中川学,松河秀哉,渡邉文枝
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 第7号 Pages: 101-108

    • NAID

      120007016969

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Reasons for Course Selection in Liberal Arts Courses and its Relevant Factors2020

    • Author(s)
      岡田有司,渡邉文枝
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 73-76

    • DOI

      10.15077/jjet.S43042

    • NAID

      130007814523

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Learners’ e-Learning and Peer Assessment Characteristics on Motivation for Continuous Learning and Course Evaluation in Japan Massive Open Online Courses2017

    • Author(s)
      渡邉文枝,向後千春
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 41-51

    • DOI

      10.15077/jjet.40100

    • NAID

      130005681075

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Causal Relationship among Questionnaire Variables Investigating Learners' e-Learning Orientation in Massive Online Courses2017

    • Author(s)
      渡邉文枝,向後千春
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 77-87

    • DOI

      10.15077/jjet.40064

    • NAID

      130005681069

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] JMOOCの講座における相互評価の信頼性と妥当性の検討2016

    • Author(s)
      渡邉文枝,向後千春
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 16(5) Pages: 237-244

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] オタク力の要因とその構造2023

    • Author(s)
      渡邉文枝,見舘好隆,小野憲史,藤川大祐
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会2023年夏季研究発表大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Self-reflectionにおけるレポートの自己・相互評価の分析2022

    • Author(s)
      木村明憲,渡邉文枝
    • Organizer
      日本教育メディア学会第29回年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] データ科学マインドの構造2021

    • Author(s)
      渡邉文枝,中原悠太,田和辻可昌,若田忠之,宮崎淳
    • Organizer
      大学教育学会2021年度課題研究集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オタク度とオタク力度の違いが学習態度とリーダーシップ力に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      渡邉文枝,見舘好隆,小野憲史,藤川大祐
    • Organizer
      日本教育工学会第39回秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教養教育科目における授業選択理由と学習時間・成績の関連―授業選択理由のタイプに注目して―2019

    • Author(s)
      岡田有司,渡邉文枝
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教養教育における科目選択理由と授業経験が主体的学習態度に与える影響2019

    • Author(s)
      岡田有司,渡邉文枝
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Achieved Results and Looking Ahead to MOOCs at Waseda University.2018

    • Author(s)
      渡邉文枝,石井雄隆
    • Organizer
      The 16th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学総合研究センターにおける教育ビッグデータの利活用2017

    • Author(s)
      石井雄隆,姉川恭子,渡邉文枝
    • Organizer
      早稲田大学第2回WIRPワークショップ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] JMOOCの講座における相互評価の信頼性の検討2016

    • Author(s)
      渡邉文枝,向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi